Iemand een kopje groene thee met vleugje kippenpoep?

Op internet lees je soms de meest bijzondere en ook wel vreemde verhalen, niet waar? Nu is natuurlijk lang niet alles waar, maar een tijdje terug las ik op een forum in een topic over besparen dat iemand een eitje had gekookt voor bij de boterham en vervolgens van het gekookte water een kopje thee zette. Een paar seconden dacht ik nog dat het een goed idee was, totdat ik dacht aan hoe sommige van die eieren eruit zien als ik ze uit de verpakking haal en in de koelkast leg. Pluisjes, veertjes en donkere vlekken en vegen. Dat laatste kan nog maar één ding zijn, toch, als je denkt aan waar eieren vandaan komen. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze óf er nog niet over had nagedacht, óf ze maakt de eieren grondig schoon voor ze ze kookt, óf ze is er zich volledig bewust van en kiest er juist voor omdat kippenpoep rijk aan mineralen en vitaminen is. Over dat laatste moet je vooral niet te lang nadenken, dan word je een beetje misselijk. Goed, het is vast al duidelijk, waar ik dus niet op bespaar is gewoon een lekker kopje thee.

Ik denk dat iedereen die bezig is met besparen en consuminderen wel een grens heeft. Tot daar en niet verder. Wij hebben dat ook en ik ga je nu wat voorbeelden geven.

Verwarming
Je hebt van die mensen die overdag als ze bezig zijn de verwarming op 15 graden zetten en in de avond als ze stil gaan zitten, willen ze het wat warmer hebben en stoken ze tot 16 graden. Ik moet er niet aan denken. Ik heb het bij 16 graden echt niet lekker warm en het lijkt me echt naar om op de bank te ploffen nadat je de kinderen op bed hebt gelegd en dan eerst drie dekens om je heen te moeten slaan voordat je het warm genoeg hebt. Het is ook niet zo dat ik in een zomerjurkje ga zitten en de thermostaat op 23 graden zet, maar 20 graden is toch wel normaal bij ons. Met een dikke trui en een deken kan hij waarschijnlijk best wat lager, maar ik heb daar gewoon geen zin in. Natuurlijk, als het noodzaak is zal het best gaan. Maar voor nu, nee, het blijft lekker behaaglijk hier.

Koken
Ik vind koken niet erg om te doen, maar ik vind het ook weer niet geweldig leuk. Ik wil er vaak zo snel mogelijk klaar mee zijn, omdat rond etenstijd de kinderen jengelig zijn en dat kookt niet zo lekker. Vooral het snijden van groenten komt me dan niet zo uit. Dus kopen wij voornamelijk voorgesneden groenten. Ik vind dat echt een uitkomst. Sta ik macaroni te koken, loop ik even naar de diepvries, pak een zak groenten, open knippen, in de wokpan en klaar. Zo handig. Nog geen minuut werk. Ik weet ook niet of voorgesneden groenten nou echt zo duur zijn dat ik het daarvoor zou moeten laten en zelf moet gaan snijden. Als er een aanbieding is, slaan we gelijk in en doen ze in de diepvries. Je hoeft ze niet te ontdooien voor gebruik, want dan wordt het minder lekker. Ideaal wat mij betreft. Ook als we aardappelen met vlees en groenten eten, kiezen we vaak voor gemak en kopen we diepvriesgroenten. Ik vind dat dat voor ons echt de beste optie is, want we gaan maar eens per week naar de supermarkt voor boodschappen. Als we bijvoorbeeld sperziebonen kopen en die eten we na vier dagen, heeft het dus eerst een tijdje in de winkel gelegen en vervolgens nog vier dagen bij mij in de koelkast. Van de groenten die in de diepvries liggen, beweren ze dat die gelijk na het oogsten worden ingevroren. En daar hoef ik niets meer aan te doen, de puntjes zijn er al vanaf. Ik weet niet of ik in dit geval echt veel betaal voor gemak, ik denk dat het meevalt, maar mocht het wel zo zijn, ik heb het er graag voor over.

Besparen op de boodschappen
Ooit las ik eens van iemand die van besparen op boodschappen een sport had gemaakt. Ze had van meerdere supermarkten een lijst met daarop de prijzen van de producten die zij vaak koopt. Zo kon ze bij het maken van de lijst alles vergelijken met elkaar en om vervolgens bij meerdere supermarkten boodschappen te doen en zo dus te besparen. Nou, dit doen wij dus echt niet. Ik heb dat er gewoon niet voor over om wat centen te besparen. We doen eens per week boodschappen bij de AH en heel soms halen we in een andere supermarkt nog wat bij, als er echt een heel goede aanbieding is. Maar dan ook echt goed, zeg maar. Ik probeer zoveel mogelijk de houdbare artikelen in te slaan zodat ik precies van aanbieding naar aanbieding kan leven, maar ga daarin niet tot het uiterste.

Voor ons is het dus zo dat hier onze grenzen liggen. We kunnen het ons permitteren om zo te leven. Het is geen noodzaak voor ons om alle supermarkten af te struinen omdat het budget zo laag is dat dat nodig is. En het is ook geen noodzaak dat we de thermostaat niet hoger dan 17 graden kunnen zetten omdat we anders de energierekening niet meer kunnen betalen. Dat zorgt ervoor dat we deze keuzes maken.

Ik ben benieuwd, waar liggen jullie grenzen op de genoemde gebieden?

2 opmerkingen:

  1. Met 3 kleintjes snap ik de keuze voor gemak wel. Zelf heb ik dat nooit gedaan, omdat ik de smaak van verse groenten echt veel beter vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met 3 kleintjes snap ik de keuze voor gemak wel. Zelf heb ik dat nooit gedaan, omdat ik de smaak van verse groenten echt veel beter vind.

    BeantwoordenVerwijderen