Waarom ik thuisblijfmoeder ben

Ik ben best wel erg actief op Internet. Ik schrijf mee op allerlei fora en zit in een hoop facebookgroepen. Het meeste is gerelateerd aan het moederschap. Dat is wat mij nou eenmaal het grootste gedeelte van de dag bezig houdt hè. Regelmatig komt het onderwerp 'thuisblijfmoeder' aan bod. Een thuisblijfmoeder is een vrouw die haar baan heeft opgezegd om thuis bij de kinderen te kunnen zijn. Vaak werkt de vader fulltime, want de rekeningen moeten toch betaald worden hè. En als er dan over dat onderwerp gesproken wordt, komen er altijd verontwaardigde reacties van dames die in de jaren '70 een prima Dolle Mina geweest zouden zijn. Wij thuisblijfmoeders zouden moeten zorgen dat we financieel onafhankelijk zijn en verder ook gelijk zijn aan de man. Het zorgen voor de kinderen zouden we evenredig moeten doen en we moeten allebei een even groot aandeel in het huishouden hebben natuurlijk. En dat gooi ik nu allemaal overboord, door zo maar bewust thuis te gaan zitten moederkloeken! Oh nee!

Ik sta daar echt heel anders in, natuurlijk, want ik ben die moeder die bewust thuis blijft bij de kinderen. Nu is het zo dat we dus een vrij ouderwetse rolverdeling hebben, maar het is echt niet zo dat mijn enige recht het aanrecht is, ondanks dat ik er vaker voor sta dan Timon. En het is ook niet zo, dat als Timon thuis komt, hij in zijn stoel ploft, ik nederig op mijn knieën val na een buiging te hebben gemaakt, zijn schoenen uit trek en vervolgens zijn sloffen aan schuif. Want hij geeft namelijk geen sloffen en ook geen eigen stoel.

Maar even serieus, ik ben echt blij met onze situatie. We doen beiden waar we goed in zijn. Timon is blij met zijn werk, studeert nog en zorgt in financieel opzicht voor ons als gezin. Ik ben thuis bij de kinderen, kan ze alle aandacht geven die ze nodig hebben en ben de stabiele factor. Als Timon in de drukke maanden moet overwerken, is dat meestal gewoon mogelijk, want ik ben thuis en dan eet ik alleen met de kinderen en doe de avondroutine zelf. Het is niet zo dat ik om 17.30 uur de kinderen bij de opvang vandaan moet halen, naar huis moet rijden, een maaltijd koken voor een stel vermoeide kinderen terwijl ik zelf ook versleten ben en dan nog eens na het eten alles in mijn eentje gaan doen. Nee, ik kan de maaltijd tijdens hun slaapjes voorbereiden, zodat ik het alleen nog maar hoef op te warmen. Ik kan de tweeling vast 's middags in bad doen zodat het 's avonds minder druk is. En ga zo maar door.

Ik heb niets tegen parttime of fulltime werkende moeders. Sterker nog, ik neem mijn petje er voor af. Als dat voor jou fijn is, als je er een gelukkigere mama van wordt, doen! Maar in ons geval, dus in de huidige situatie met jonge kinderen, vind ik het heerlijk zo. En dat is toch waar het uiteindelijk om gaat.

En jij, ben jij een thuisblijfmoeder of juist een werkende moeder? Hoe bevalt dat?

12 opmerkingen:

  1. Ik heb gewerkt en ben later pas thuisblijfmoeder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hoe bevalt je dat, nooit spijt gekregen?

      Verwijderen
    2. Af en toe wel spijt, maar vaker niet.

      Verwijderen
    3. Af en toe wel spijt, maar vaker niet.

      Verwijderen
  2. Ik heb gewerkt en ben later pas thuisblijfmoeder geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik zie veel overeenkomsten. Onderwijsassistente. Thuisblijfmoeder. En Blogger... ook het zuiniger aandoen (dat is ondertussen wel anders) het bevalt me goed. (3 Kids van 5, 3, 1)
    Ik heb wel wat 'bijverdiend' met het geven van huiswerkbegeleiding en nu met fotografie. Het eerste omdat we het extraatje gebruikten voor boodschappen. Het tweede nu omdat ik het fijn vind om bewust tijd te nemen voor mezelf. De tijd dat ik mijn handen vrij heb tijdens bijvoorbeeld dutjes gebruik ik vaak efficiënt en dus maak ik plaats voor mijn hobby. Met de opbrengst betaal ik mijn hobbymateriaal of extraatjes... Zo zorg ik dat ik ook energie en rust krijg, want over het algemeen geef ik veel weg en ben ik altijd druk in mijn rol als huisvrouw en moeder...
    Leuk om contact te houden (?)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk zoveel overeenkomsten. Heb je wel gewerkt als onderwijsassistente?

      Ik heb ook tijdje gewerkt als gastouder. Was erg leuk, maar ivm tweeling mee gestopt. Het was ook maar erg kleinschalig en wat ik verdiende, leverden we weer in op toeslagen, zo ongeveer. ;-) Maar het was wel goed voor mezelf en voor dochter ook erg leuk. Maar nu nog even genoeg aan m'n eigen kinderen.

      Verwijderen
  4. Hoi hoi hier een parttime werkende moeder. 4 dagen van half negen tot 1500 zijn mooie tijden! Daarna tijd voor boodschapjes een wandeling met de hond richting supermarkt om vervolgens eten voor te bereiden! Ik zeg heerlijk. Maar er zijn soms ook wel eens langere dagen bij en dan ben ik heeeelll blij dat dit maar soms is, moet er inderdaad niet aan denken dat ik fulltime zou moeten werken pfffff nee tot drie is leuk geweest. Laatst had ik zo een lange dag tot 1700 en ik kwam bij de Gastouder mannetje helemaal blij om zijn mama te zien want alle kindjes hun mama waren al geweest en normaal wordt hij altijd als eerste opgehaald! Doet je dan ook wel goed maar ook verdriet dat hij zo lang op zijn mama heeft moeten wachten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken de verontwaardigde reacties en de roep om financiële onafhankelijkheid helemaal Willeke.

    Ik vind het mooi dat jij gewoon je eigen weg durft te gaan. Zelf ben ik ook altijd thuisblijfmoeder geweest, en nu werk ik vanuit huis als fulltime blogger.

    Ik vind je post zo leuk dat ik hem ga delen op de Facebookpagina van Het Moederfront : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, nog een thuisblijfmoeder! Ik heb de pagina gelijk even opgezocht. Leuk, beheer jij die?

      Verwijderen
  6. Ik heb je vanavond gevonden en ben even aan het teruglezen en via google maps gezocht waar je ergens woont. Haha, van de namen van de twee dorpen heb ik nog nooit gehoord. Ik woon in Midden-Limburg, heb ook een blog en ben ook thuis. Al vanaf 1997. Mijn kids zijn van 1999 en 2001. Ik zie dat je nog piepjong bent. Leuk verhaal en ik ga je volgen en zet je op mijn leeslijst van mijn blog, dan krijg je wel automatisch lezers erbij. Als je het niet prettig vindt moet je even reageren op mijn blog.
    Ik ben ook thuis, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik een uitkering ontvang omdat ik wegens reuma thuis ben. Het was echter de guldentijd toen ik ziek werd, maar desalniettemin ben ik blij en dankbaar met het extra geld.
    Ik lees dat je inmiddels verhuisd bent. En ik ben benieuwd naar je verdere verhaal. Kom ook maar eens bij mijn blog kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, piepjong, wat grappig! Leuk dat je me volgt. Ik heb je blog even bekeken, nog niet de tijd gevonden om rustig te kijken, maar het past inderdaad in mijn straatje. Wij zijn inmiddels verhuisd. Jullie druk met de interne verhuizing begrijp ik?

      Verwijderen