Waarom minimaliseren soms moeilijk is

Kennen jullie de termen 'minimaliseren' en 'ontspullen'? Ik denk dat wij net getrouwd waren toen ik er voor het eerst van hoorde. Via Facebook kwam ik op de pagina van Moeders minimalisme en via die pagina weer bij de groep Minimaliseren kun je leren, beiden kan ik je echt aanraden. Voor mij persoonlijk betekent minimaliseren dat ik spullen weg doe die ik niet (meer) gebruik, waar ik niet blij van word en die geen emotionele waarde hebben. En dat is meer dan je denkt. Over het algemeen gaat het me makkelijk af en kost het me weinig moeite om die spullen weg te doen, maar er zijn uitzonderingen...

Maar het heeft zoveel gekost...
Soms heb je van die spullen die je niet meer gebruikt en ook niet meer gaat gebruiken. Je hebt het niet meer nodig. Je zet het op marktplaats, maar geen hond die het hebben wil. Dus zet je het maar weer terug op zolder, want het heeft je ooit zoveel geld gekost. Dit is natuurlijk dom, maar ook wel weer logisch. Wat bij mij heel erg helpt, is om te zakken met de vraagprijs. Ja, het is misschien wel meer waard, maar als ik zak van 100 euro naar 50 euro (bij wijze van), levert het altijd nog 50 euro meer op dan dat ik het terug op zolder zet. Bij echt onverkoopbare spullen, omdat het aanbod groot is of omdat het gedateerd is, geef ik het gewoon weg. Zet je er over heen en geef het aan de kringloopwinkel of zet het op de weggeefhoek op Facebook. Tegenwoordig geven wij onze spullen weg aan de kringloopwinkel in Noordeloos, zij verkopen het en de opbrengst gaat naar de stichting Woord en Daad. Als ik denk aan de mensen die er hopelijk mee geholpen kunnen worden, vind ik het vaak een stuk makkelijker om het weg te geven.

Maar ooit, als ik ben afgevallen...
Momenteel ben ik zwaarder dan dat ik mezelf graag zou zien. Het liefst zou ik 10 kilo minder wegen. Maar eerlijk gezegd, ik weet niet of me dat gaat lukken. Of ik weer de motivatie kan vinden om echt goed mijn schouders er onder te zetten. Niet zo best misschien, maar het is de waarheid. Ooit woog ik nog zwaarder dan dat ik nu weeg en viel ik 15 kilo af. Ik heb toen natuurlijk allemaal nieuwe kleding gekocht in een nieuwe maat, dat was echt heel leuk. Nu ik dus weer ongeveer 10 kilo zwaarder weeg, pas ik die kleding niet meer. Heel lang heb ik ze bewaard als motivatie om af te vallen, maar dat werkt niet, voor mij dan. Het frustreert juist alleen maar om die kleding te zien hangen. Dus toen ik begin deze herfst de hele mikmak weggaf, was dat moeilijk, alsof ik op gaf en het erbij liet zitten. Maar het was ook een bevrijding. Niet meer iedere keer zodra ik de slaapkamer in stap dat beeld van die te kleine kleren.

Maar ik heb het gekregen...
Dit vind ik de allermoeilijkste categorie spullen. De gekregen spullen. Spullen die misschien wel met heel veel liefde speciaal voor mij zijn uitgekozen en gekocht. En dan is het totaal mijn smaak niet. Ik vind dat echt zo rot. En ik blijf er moeite mee hebben die spullen weg te doen en ik hoop vaak maar dat ze zichzelf minimaliseren door kapot te gaan. Maar nee, die spullen zijn natuurlijk juist weer van uitstekende kwaliteit, zul je altijd zien hè. Gelukkig word ik er wel steeds makkelijker in om ook die spullen weg te geven. Wat ik vaak doe, is ze toch een tijdje gebruiken en uiteindelijk breng ik ze naar de kringloopwinkel. Dat is voor mij de manier om ermee om te gaan waarover ik me dan het minst schuldig voel. Maar toch, het blijft de moeilijkste categorie, als je het mij vraagt.

Ik kan me voorstellen dat als je dit leest en je hebt nog nooit eerder gehoord van ontspullen en minimaliseren, je je afvraagt wat het nut er van is. Ik denk dat dat voor iedereen weer anders is, maar ik kan je wel vertellen wat ik ervaar nu we flink hebben gesnoeid in bezittingen.
* Nu de kastjes zo leeg en opgeruimd zijn, hoef ik niet te zoeken waar ik toch dat ene handige mesje heb gelaten. Of waar de kloppers van de mixer zijn gebleven.
* Schoonmaken gaat veel sneller en makkelijker. Neem bijvoorbeeld de vensterbank. Toen wij die nog vol hadden staan met kleine ditjes en datjes, haalde ik er lang niet zo vaak een doekje over als dat ik nu doe.
* Wij hadden vrij veel hotspots in huis. Hotspots zijn plekken waar spullen zich verzamelen die geen eigen plek hebben. Nu de kasten en laatjes leger zijn, hebben die spullen daar hun eigen plek gekregen.
* Meest belangrijke reden: het levert echt rust op om spullen die niet noodzakelijk zijn, waar je niet blij van wordt en die geen emotionele waarde hebben, gewoon de deur uit te doen.

Ik ben benieuwd of jij ook minimaliseert? Zo ja, wat heeft het jou gebracht?

2 opmerkingen:

  1. Ik doe regelmatig veel weg. Letterlijk minder ballast. Maar je moet er wel de tijd voor hebben vind ik. Dus op het moment lukt het niet zo met minimaliseren.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar. Geen tijd zorgt er ook voor dat het weer sneller dichtslibt.

    BeantwoordenVerwijderen