Wat komt er in en wat gaat er uit?

Toen wij net getrouwd waren, was het best krap iedere maand. In die maanden kwam ik er achter hoe belangrijk het is om goed overzicht over je geldzaken te hebben. Daarmee valt heel veel ellende te voorkomen, als je het mij vraagt. Eerst hield ik alles bij in een schriftje.Tegenwoordig doe ik het in Calc, het lijkt heel erg op Excel, maar Calc is gratis te downloaden. Voor nu zal ik het even Excel noemen, dat is wat bekender. Voordelen van Excel ten opzichte van het ouderwetse schriftje zijn dat ik het nu terug kan lezen (ik schrijf niet erg netjes, weet je nog?) én dat ik niet meer zelf hoef op te tellen. Vooruitgang dus.

Ik houd dus echt alle inkomsten en uitgaven bij. Als ik een euro aan de collectant geef, zet ik dat in Excel. Als mensen dat horen, kijken ze me vaak wat verbaasd aan, omdat ze denken dat het heel veel tijd kost, maar dat is echt niet zo. Het is snel gedaan, als je de basis eenmaal hebt. De basis is mijn bestandje in Excel. Het heeft verschillende tabbladen. Het eerste tabblad is een begroting van een normale maand. Alle vaste lasten staan er in en ook staat er in wat we ongeveer per maand uitgeven aan boodschappen, benzine en dergelijke. Ook de inkomsten worden genoemd. Dus eigenlijk gewoon wat ik denk dat er in en er uit gaat in een gewone maand.
Vervolgens een tabblad waarin ik wat spaardoelen heb uitgewerkt. Als we geld hebben overgeboekt, verander ik dat ook in dit bestand en dan vertelt Excel mij gelijk op hoeveel procent van mijn spaardoel ik dan zit. Zo leuk om dat positief te zien veranderen. Om het de andere kant op te zien veranderen is minder leuk, dus als we geld terug hebben moeten boeken, stel ik het veranderen van het spaarsaldo ook echt uit.
In de tabbladen daarna noteer ik wat er iedere maand daadwerkelijk in en uit gaat. Ik heb zojuist het tabblad voor de nieuwe maand gemaakt, onze maanden lopen namelijk vanaf de 20e tot de 19e in de maand daarop. Net maakte ik dus het tabblad voor 20 december tot en met 19 januari klaar en heb gelijk screenshots gemaakt zodat ik er over kon gaan bloggen. Er staan dus geen getallen in, dat vind ik te privé om op internet te delen.

Om een goede duidelijke screenshot te maken, moest ik het even in tweeën doen.

Inkomsten en uitgaven en de bijzonderheden van de maand. 

Bij inkomsten noteer ik alles wat binnen komt, niet alleen het salaris en toeslagen, maar ook de verkopen van marktplaats bijvoorbeeld. Ook alle uitgaven noteer ik, maar dat doe ik niet in deze tabel, maar in die van het screenshot hieronder. In deze tabel staan de totalen van alle soorten uitgaven die wij hebben, dat doet Excel voor me. Helemaal rechts in het groen staan belangrijke dingen die we niet mogen vergeten. Dat zijn bijvoorbeeld rekeningen van het eigen risico of zoals nu, de contributie van de ANWB. Ik wil me door zulke dingen niet laten verrassen, dat vind ik echt heel vervelend. Dus zodra ik ze te horen krijg, noteer ik ze. 

Uitgaven bijhouden

In deze screenshot zie je de categorieën die wij hanteren voor onze uitgaven. Eerst had ik geen kolommen voor parkeren en verzorging, maar nu wel, want zo blijft de categorie overig leger en dat is fijn voor het overzicht. Ik zet ook altijd de omschrijving erbij, want geloof me, niets is zo irritant als een bedrag van bijvoorbeeld €27,85 onder overig zien staan en het maar niet thuis kunnen brengen. Nog vervelender is het dat die €27,85 dan uitgegeven bleek te zijn bij de Action of Ikea en dat ik een week later al niet meer weet wat we daar dan hebben gekocht. Herkenbaar?
Dus, als ik bijvoorbeeld €64,62 heb uitgegeven bij de AH, vul ik dat gelijk even in als ik toch Facebook check. Excel werkt gelijk het totaal van de categorie boodschappen bij, het totaal in de eerste screenshot bij boodschappen wordt daardoor ook bijgewerkt en daardoor zie ik gelijk in één oogopslag wat het nieuwe totaal is van de uitgaven die maand.

Dit is dus hoe wij dat doen, inkomsten en uitgaven bijhouden. Zoals ik net al zei, ik geloof dat hiermee veel ellende te voorkomen valt. Door dit bestandje heb ik echt grip op de financiën, en al zou het me iedere dag een halfuur kosten, dan nog zou ik het bijhouden. Het geeft een veilig gevoel.

1 opmerking:

  1. Wij doen het eigenlijk hetzelfde. Alleen schrijven wij het eerst in een boekje en maken er daarna een excelbestand van. We hebben alle maanden naast elkaar staan zodat we makkelijk kunnen vergelijken. Dit niet omdat we over iedere euro na moeten denken voordat we m uitgeven, maar het is zo fijn om te weten wat je hebt en waar je het aan uitgeeft. Ook kun je dan berekenen wat je bijv extra af kan lossen aan hypotheek bijv.

    BeantwoordenVerwijderen