De verhuizing - update 1

Ik heb het al eerder verteld, wij hebben een verhuizing in het vooruitzicht. Het wordt onze eerste verhuizing, we hebben dus geen kennis uit eigen ervaring, maar gelukkig bestaat Google. Als het goed is, krijgen we 16 januari de sleutel. Zaterdag 28 januari hopen we te verhuizen. Voor die tijd moet er nog wat geklust worden en natuurlijk moet het huis lekker schoongemaakt worden. Hopelijk kunnen we dat allemaal gedaan krijgen zonder al teveel stress. Het lijkt me leuk om jullie zo af en toe een update te geven over de stand van zaken, dus vandaag de eerste. 

De afgelopen dagen was ik bezig met wat dingen regelen, want de datum van de sleuteloverdracht is verzet, dus ik belde met Eneco, Oasen en Ziggo om die datum aan te passen. Blijkbaar is dat niet goed overgekomen bij tenminste één van deze, want Eneco stuurde net een mail voor het doorgeven van de meterstanden, voor uiterlijk 15 januari konden we dat doen. Morgen nog maar een keer bellen. Ook pakte ik vast wat dozen in met spullen die we toch niet meer gaan gebruiken. Het kan maar vast gebeurd zijn.


Dit is de kast van de tweeling nu. Alleen hun shirtjes en jurkjes hangen nog. Onderin liggen nog wat luiers maat 4 van Rebekka, als de voorraad nummer 3 beneden op is, gaan ze deze luiers gebruiken. Dat zal in de week van de verhuizing zijn, schat ik. Er stonden hier allemaal dozen met kleding van Rebekka te wachten tot de tweeling groot genoeg is. Die heb ik vast bij alle andere dozen gezet. Ze hebben op hun kamer ook nog een ladekast staan met alle andere spullen die we komende tijd nog nodig gaan hebben.

Dit is de kamer van Rebekka, ik haalde haar kast leeg, sorteerde wat vast in een doos kan, zoals speelgoed en kleding voor in de toekomst. De rest ging op het kledingrek, dat kun je zien op de linkerfoto. De kast is leeg en kan uit elkaar gehaald worden ergens in deze laatste weken voor de verhuizing, dan slaan we hem zo lang op in de garage. Als de kamer waar hij straks komt te staan, klaar is, kan hij vast in elkaar worden gezet. Dit is de enige grote kast die we hebben, want dit huis heeft vaste kasten en wij hebben zelf een kledingrek voor onze eigen kleding. Een kledingrek verhuizen is toch wel wat makkelijker dan een flinke kast.


Hier heb ik een wasmand met daarin stapels beddengoed, voor ieder bed één. Ik las ergens op een site met verhuistips dat het onder andere erg belangrijk is om te zorgen dat je in ieder geval de nacht na de verhuizing kunt slapen zonder al teveel gedoe. Dat leek mij ook wel. Nu heb ik voor ieder bed in huis drie setjes beddengoed. Eigenlijk één meer dan ik in de praktijk gebruik. Dat ene setje zit dus in deze mand, als het ware. 


Ook de badkamerkast heb ik vast leeg gemaakt. Hier stond onze voorraad shampoo, conditioner en douchegel en nog meer van dat soort dingen in. Ik heb op het plankje in de douchecabine van alle producten die we gebruiken een flacon staan die vol genoeg zit voor deze laatste weken, dus de voorraad zit ingepakt in een doos. Verder zit daarin ook nieuwe tandenborstels en tandpasta, deodorant, onze nieuwe handdoeken en de washandjes. Die doos kan naar het nieuwe huis zodra de badkamer klaar en schoon is en het nieuwe badkamerkastje in elkaar staat. Dan kan ik alles klaarzetten en als we dan zaterdagavond lekker willen douchen, hoeven we niet eerst in een doos te duiken op zoek naar een handdoek en shampoo. 
Nu vraag je je misschien af waar ik dan mijn haarborstel, make-up en zo bewaar. Dat gebruik ik niet. Nee, ik lieg, dat likje mascara en kloddertje foundation heb ik echt wel nodig. Timon en ik hebben allebei een mandje met daarin onze persoonlijke verzorgingsspullen. Dat mandje staat daar, dat haal ik iedere ochtend en avond uit het kastje en dan verzorg ik mezelf voor de spiegel in de kamer. Lekker praktisch, kan ik de kinderen ondertussen in de gaten houden. Dat mandje kieper ik op de ochtend van de verhuizing leeg in de toilettassen en bewaar ik in ons auto, ook een tip die ik las. De tandenborstels gooi ik gewoon weg nadat we die dag onze tanden hebben gepoetst, die zijn toch wel weer aan vervanging toe, geloof ik.


Nog zo'n handige vaste kast. In het bovenste gedeelte bewaar ik mijn servies. Gebakbordjes, mooie schaaltjes en kommen en natuurlijk wijnglazen. Die zijn ook al ingepakt. Onderin lagen de spelletjes, een plakboek waarin ik alle trouwkaarten en geboortekaarten plak die we toegestuurd krijgen en felicitatiekaarten. In het nieuwe huis zit ook weer in de woonkamer een vaste kast met dit formaat, dus dat kan straks op dezelfde manier daarin opgeborgen worden zodra die kast schoon is. 

Het hele proces is dus in volle gang, ik hoop aan het begin van de week van de verhuizing al veel dingen te kunnen verhuizen die ik nu dus al heb ingepakt, zodat we op de zaterdag zelf niet het hele huis hoeven te verhuizen. Wat heel erg fijn is, is dat we een flinke garage hebben. Ik hoef dus niet tegen verhuisdozen aan te kijken en kan alles sorteren in de schuur. Dat we hier zoveel vaste kasten en dus weinig losse kasten (noem je dat zo?) hebben, scheelt ook enorm, denk ik. 

Waar ik ook erg blij mee ben, is dat we nu al een hele tijd af en toe rigoureus te werk gaan in huis en dan flink wat spullen de deur uit doen. Ik moet er niet aan denken dat we alles wat we hebben weg gedaan hadden moeten verhuizen. 

Ik hoor het graag als je nog verhuistips hebt! 

8 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar allemaal!

    Misschien een idee wat maaltijden te maken en in te vriezen. Tijdens onze verhuizing had ik weinig tijd om te koken dus hebben we het zo gedaan, zo uit vriezer pakken en opwarmen maar.

    Succes met klussen en verhuizen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je tip! Ik ben bezig de vriezer juist leeg te eten nu, maar wel van plan in die twee weken veel dubbel te koken en dan dus één dag in de twee dagen gewoon te kunnen opwarmen.

      Verwijderen
  2. Wij hebben alle dozen en kamers genummerd. Zo krijg je geen verwarring wat waarheen moet. Werkte super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, goede tip! Ik heb een groot aantal verhuisdozen waar ik idd op de bovenkant zo kan aankruisen welke ruimte of welk nummer slaapkamer. Ideaal!

      Verwijderen
  3. Hoi,

    Wij zijn 2 jaar terug, zonder kinderen, 200 km verhuisd. Heb wel wat tips voor je.

    Wij hebben juist voor de verhuizing vriezer en voorraadkast leeggegeten. Wij zijn een week na de sleuteloverdracht verhuisd en hebben die week bij familie gegeten. Vooral de vriezer was wel n dingetje. Vriezer moet namelijk 4 uur stabiel staan voordat de stekker erin mag.

    We hebben onze spullen in één dag verhuisd met behulp van heel veel lieve mensen. Iedereen wil je helpen en iedereen doet dat op zijn of haar manier. En ik liep maar van hot naar her. Mijn werk begon eigenlijk toen iedereen weg was. Volgende keer ga ik op n stoel zitten.

    Op elke doos zetten wat erin zit en in welke ruimte die hoort. Ik heb vooral de week vd sleuteloverdracht alles ingepakt. Het was zo'n nadenkwerk.

    Succes met de verhuizing!! Achteraf is het een leuke tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor je reactie. Wij zijn idd juist bezig de vriezer leeg te eten. Anders weet ik niet waar ik alles moet laten dan en wil niet alles ontdooid hebben natuurlijk. Ik dacht zelfs dat het 24 uur stabiel staan was?

      Verwijderen
  4. Nog een tip waar velen aan voorbijgaan: je kunt ervoor kiezen om de verhuizing uit handen te geven aan een verhuisbedrijf of nog beter (!) je kunt ervoor kiezen om een verhuisbusje te huren Zo kan je in alle rust de verhuizing voortzetten en hou je het overzicht. Zorg er wel voor dat het qua kuub groot genoeg is voor je inboedel. Dan hoef je niet zoveel op-en-neer te rijden En wat betreft hulp voor het sjouwen: een heerlijke erwtensoepje met rookworst is ook goed vooruitzicht voor vrienden en familie. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erwtensoep is een goed idee, we gaan goed zorgen voor onze sjouwers. Verder, we huren een busje. Het helemaal uit handen geven vind in eerlijk gezegd te duur met ons budget voor de verhuizing.

      Verwijderen