Een heel gewone ochtend

Als thuisblijfmoeder heb je geen werk, voor sommige mensen is dat reden om te denken dat je dan dus de hele dag vrij hebt, vakantie viert of hoe je het ook noemen wilt. Ik zal je uit de droom helpen, helaas is dat niet zo. Was het maar zo'n feest, haha! Ik ga je vandaag laten zien hoe een doorsnee ochtend bij ons eruitziet. Ik heb geprobeerd vanochtend zoveel mogelijk foto's te maken om m'n verhaal te illustreren, maar dat schoot er een beetje bij in. 

Rond 8.00 uur gingen we uit bed. Dat is gelukkig bij lange na niet zo vroeg als sommige andere moeders, ben ik ook zeker blij mee. Keerzijde is wel dat wij pas rond 21.00 uur de kinderen op bed hebben liggen. En dan moeten ze nog gaan slapen... Goed, om 8.00 uur stonden we dus op. Ik nam als eerste Rebekka mee naar beneden, wij beiden in badjas. Ik wilde snel wat drinken klaarmaken en een rijstwafel geven, zodat ze niet met een rammelende maag hoefde toe te kijken hoe ik flesjes gaf, maar terwijl ik de fles diksap schudde omdat die niet zo vloeibaar meer was, vloog de dop eraf. Dikke, plakkerige siroop op de keukenkastjes en vloer. Snel maar even poetsen, dan echt diksap inschenken en rijstwafel geven. Vervolgens maakte ik flesjes voor Hadassa en Damaris, haalde ze uit bed en geef ze hun fles. Daar ben ik vaak een half uur zoet mee, nu dus ook. Toen dat gedaan was, legde ik ze, nog in pyjama en nachtluier, in de box. Ik smeerde een boterham voor Rebekka en zette een kop thee voor mezelf. Terwijl zij zat te eten, vouwde ik de was op. Toen die in de wasmand lag, maakte ik haar schoon en ging ze spelen. Ik ging met de schone was naar boven, kleedde me aan, ruimde boven alles op, verschoonde Rebekka's bed, want dan werd wel weer eens tijd en pakte kleding voor de kinderen. Het was ongeveer 9.15 uur toen ik weer beneden kwam. 

Het verschilt per ochtend wat ik dan doe. Of ik ga een was aanzetten en de keuken opruimen of ik kleed eerst de kinderen aan. Het is eerlijk gezegd vaak afhankelijk van hoe hard Rebekka nee schreeuwt als ik zeg dat we kleren aan gaan trekken en of de baby's nog lekker spelen. Hoe dan ook, uiteindelijk gebeurt het alsnog wel, vrijwillig of onder dwang. ;-) 

Vanmorgen ruimde ik eerst de keuken op en zette een was aan en vervolgens trok ik Rebekka, Hadassa en Damaris hun kleren aan. De baby's gaan normaal gesproken nadat ze een fles hebben gedronken, eerst spelen in de box, vervolgens worden ze verschoond en daarna spelen ze in hun kinderstoelen. Wij hebben Tripp Trapp stoelen met de Newborn Set, ik raad ze iedereen aan, zeker aan moeders die meerdere kinderen hebben, want zo kun je heel gemakkelijk en fijn met je oudste kleien bijvoorbeeld, terwijl je jongsten erbij zitten in plaats van liggen te jengelen in de box. 
Dus, nadat ze in de stoelen zaten en natuurlijk eerst een mondje melk over hun schone shirtjes spuugden, hoe kan het ook anders, wilde ik eerst mezelf verzorgen, want het was al bijna 10 uur, maar er was iets anders wat eerst moest gebeuren. De vloer lag zo bezaaid met kruimels dat door de keuken lopen zo ongeveer hetzelfde was als de Mount Everest beklimmen. Dus eerst maar stofzuigen en daarna mezelf verzorgen. Dacht ik. Want toen ik klaar was met stofzuigen, was het alweer tijd voor het fruithapje van de baby's. En ik weet niet wat dat is met fruit en groentehapjes maken, maar ik ben er zo slecht in. De keuken wordt een slagveld en het eten is nooit glad genoeg gepureerd. Drama. Ik wist gelijk weer waarom ik bij Rebekka stiekem de voorkeur gaf aan potjes. Op zich zou het geeneens zo erg zijn, als de tweeling hun vingers vervolgens opaten bij dat fruithapje, bij wijze van dan, het zou wel erg zijn als ze ineens geen vingers meer hadden natuurlijk. Maar dat gebeurt dus nooit. Hier wat foto's ter illustratie, dat zegt vast genoeg. 

Foto's inmiddels verwijderd.

Na een paar happen gaf ik het op, want ze spuugden alles uit. Gelukkig vindt Rebekka die fruit- en groentehapjes erg lekker. Terwijl zij het fruit op at en de baby's nog wat na sputterden, poetste ik mijn tanden en borstelde mijn haar en besloot het daar maar bij te laten, want de afwas riep, mede door mijn pogingen een glad fruithapje te maken.


Afdrogen liet ik zitten, het droogt vanzelf wel als het lang genoeg staat, eerst de baby's op bed en even met Rebekka spelen. Daarna wat opruimen en schoonmaken in de schuur, terwijl de baby's sliepen en Rebekka op YouTube wat filmpjes keek. En toen dat klaar was, stond er alweer een wasmand vol strijk naar me te grijnzen. Ik ben altijd bang dat Rebekka nog eens het strijkijzer over zich heen trekt, ondanks dat ik altijd heel alert ben, dus ik streek de was terwijl zij nog naar Woezel & Pip keek. Toen dat ook klaar was, was het precies 11.37 uur. De baby's sliepen nog en zouden rond 12.30 uur wakker worden voor hun fles. Daarvoor wilde ik nog wel eten samen met Rebekka, maar zoveel tijd neemt dat nou ook weer niet in beslag, dus plofte ik op de bank om even lekker te zitten, maar eerst werd er aangebeld door de postbezorger en al snel daarna begonnen Hadassa en Damaris langzaam wakker te worden, dus smeerde ik gauw onze boterhammen en maakte een kom kwark klaar. Vervolgens opruimen, de volgende was aanzetten en snel die flesjes klaarmaken. 

Ik zat net met de tweeling op de bank terwijl ze tevreden dronken, toen ik erachter kwam dat ik de spuugdoekjes was vergeten. Met één baby kan je dan gewoon opstaan en een doekje pakken als je enigszins handig bent, maar met twee betekent dat echt dat je heel wat meer handelingen moet uitvoeren voordat je die doekjes te pakken hebt. Uiteindelijk had ik de doekjes, dus installeerde de baby's weer op het voedingskussen tegen me aan en ging verder met flesjes. Het had allemaal wat makkelijker gekund, als Rebekka me had geholpen. Geloof me, ze sjouwt de hele dag met die spuugdoekjes rond en trekt alle kasten open, maar nu ik het nodig had, weigerde ze natuurlijk, zoals een echte peuter dat kan. Op mijn vraag of ze slabbertjes wilde pakken (zo noemen we ze), zei ze: ''Nee, ik doet zitten, nee slabbertjes pakken!'' Ze zit nooit op dat stoeltje, maar natuurlijk nu wel. Peuters... 
Foto's inmiddels verwijderd.

Zie haar zitten... 
Sorry trouwens voor de wat minder mooie foto, maar hij is natuurlijk gemaakt terwijl ik twee baby's tegelijk de fles gaf. 

Toen de flesjes op waren, was het 13.00 uur. Wat mij betreft een volle ochtend en het voelde ook niet als vakantie. Bij vakantie stel ik me toch voor dat je op zijn minst een kop warme thee mag drinken. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ik een fijn leven heb en ik vind het ook niet erg om gewoon mijn ding te doen en dus druk te zijn met de kinderen, het huishouden en alles er omheen, maar soms voel ik me toch geneigd in de verdediging te gaan als ik verhalen en reacties hoor en lees van mensen die eerlijk gezegd gewoon geen flauw benul hebben van wat voor werk de kinderen en het huishouden met zich meebrengen. Dus speciaal voor die mensen dit blogje. En ook speciaal voor alle mensen die gewoon benieuwd zijn hoe mijn ochtend eruitziet. ;-)

6 opmerkingen:

  1. Wij hebben speciaal hiervoor destijds een philips avent stomer/blender gekocht. Hapjes perfect glad en in porties in de vriezer. Scheelt veel tijd en geld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoeveel kan je daar in één keer van klaarmaken? Meerdere porties voor meerdere dagen? Elke dag zo'n apparaat schoonmaken voel ik dan ook weer weinig voor. ;-)

      Verwijderen
  2. Wat een schatjes van kinderen heb je. En wat leuk die fruithapjes geven, die koppies, heerlijk! Ik kan niet wachten tot onze kleine zover is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf echt een gedoe vind. Ze moeten erg wennen aan de smaak en aan de lepel. En het is erg puzzelen voor het goede moment. Het liefst zo'n 2/3 uur na de fles en als ze niet te moe zijn. Dat vind ik best lastig.
      Hoe gaat het met jouw kindje?

      Verwijderen
  3. Vanmiddag nog een thuisblijfmoeder gesproken die na een tijdje werken de keuze kon maken thuis te blijven. Ze vertelde dat haar oudste dochter juichte toen ze hoorde dat haar moeder niet meer hoefde te gaan werken. Dat lijkt me inderdaad een geweldige beloning!

    P.s. Je schrijft leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zo'n kijkje in je leven! Als thuisblijfmoeder 'zit' je beslist niet thuis is mijn ervaring : ) En dat blijkt ook uit jouw post.

    Ik ga hem delen op de Facebookpagina van Het Moederfront!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen