De perfecte huisvrouw

Eens in de zoveel tijd neem ik me voor om georganiseerder te worden. Meer schema's, ritme, structuur en regels toepassen in mijn leven. Vaak krijg ik zo'n ingeving als ik weer eens beneden kom in de vroege ochtend en nog voordat ik het lichtknopje heb bereikt, al drie keer bijna een tand door m'n lip ben gevallen doordat we de avond ervoor geen zin hadden om het speelgoed even op te ruimen. Of als ik terug kom van de peuterspeelzaal om 9.00 uur 's ochtends, dus net Rebekka weggebracht, ik moet snel fruit gaan pureren voor de tweeling zodat ze daarna naar bed kunnen, maar de schone vaat van gisteren staat nog steeds te wachten op het aanrecht tot het afgedroogd wordt, waardoor ik amper ruimte heb om het fruit te snijden.

Laatst had ik dus weer zo'n moment van ergernis. En daar wil ik wat aan veranderen. Normaal gesproken neem ik me op zo'n moment voor om het vanaf dan echt helemaal anders aan te pakken en de perfecte vrouw en moeder te worden met een vreselijk goed georganiseerd huishouden. Ik maak dat concreet door me voor te nemen om er vanaf dan iedere ochtend om 6 uur uit te gaan. En vanaf dan altijd kinderkleding de avond van te voren klaar te leggen voor de volgende dag. Allerlei gezonde dingen zelf te bereiden en nooit meer een pakje of zakje aan te raken. Een strikt huishoudschema met minimaal iedere week de keukenkastjes van binnen soppen te hanteren en ga zo maar door. Al die voornemens zijn dus precies het tegenovergestelde van wie ik ben en wat ik doe, dus dat ik het keer op keer niet langer dan een dag of misschien twee dagen volhoud, is vast geen verrassing.

Nu ga ik het alleen eens helemaal anders aanpakken. Ik heb namelijk gelezen dat als je jezelf nieuwe gewoontes eigen wil maken, je ze eerst een hele tijd zult moeten uitvoeren. En je kunt dat beter doen door heel klein te beginnen. Dan kan je het veel makkelijker volhouden, zegt men. Dus, ik ga het volgende doen: op de ochtenden dat Rebekka naar de peuterspeelzaal gaat, sta ik een halfuur eerder op dan de kinderen. Dan kan ik vast het ontbijt klaarmaken, hun kleding klaarleggen, uiteraard mezelf aankleden en verzorgen en wie weet ondertussen een kopje thee drinken. Misschien ga ik dan én rustiger weg én ik hoop ook thuis te komen in een wat minder chaotisch huis. Zodat ik een fatsoenlijke keuken een fruithapje kan klaarmaken.

Ik ben echt heel erg benieuwd of het gaat werken. Ik heb van andere moeders gehoord en gelezen dat het echt fijn is om eerder dan je kinderen op te staan, een stuk rustiger voor iedereen, dus het moet vast goed gaan bevallen.

Sta jij tegelijk met je kinderen op of ga je er eerder uit? Hoe bevalt het?

5 opmerkingen:

  1. Ik sta niet eerder op dan de kinderen. De wekker gaat wel wat eerder af zodat ik wakker kan worden. Dankzij Flylady heb ik al een aantal jaar routines in het huishouden. Savonds is alles in een wip opgeruimd, smorgens dus ook een opgeruimde start. Het aanrecht/keuken is het hart van het huis volgens Flylady en valt dus in de routines om bij te houden. Verder elke dag twee keer 15 minuten opruimen. Je staat echt versteld wat voor groot verschil het maakt in zo weinig tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dit is, helaas, zo herkenbaar! Ik heb gelukkig een man die af en toe nog wat opruimt..., maar ik ben helaas zelf ook heel chaotisch en makkelijk.
    Maar wat je zegt, klein beginnen! Onze oudste dochter gaat nu sinds kort ook naar een soort peuterschooltje op vrijdagochtend, en dan sta ik een uur eerder op dan de kids. en ik probeer alles de avond ervoor al klaar te leggen. en dat gaat nu een paar weken goed;-)
    En joh, ik ben misschien chaotisch, maar ook heel flexibel :-)

    Groet,

    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben iemand van regelmaat en ritme en mijn man trouwens ook. Vind het heerlijk, maar ben zelf zo opgevoed. Ik kleed mezelf eerst aan voordat ik pleegje uit bed haal. Die kleed ik meteen aan en dan ontbijten we. Tip voor n snelle start s morgens: zet de ontbijttafel aan voordat je ga slapen. Ideaal! Kleding leg ik ook altijd avond van te voren klaar. Kinderspeelgoed ruim ik s avonds na het eten op en zorg ervoor dat het aanrecht opgeruimd is. Het lukt me trouwens niet om s avonds bank te hangen als het nog n zooitje is.
    Routine zorgt ervoor dat je tijd overhoud. En ja ik zou ook heel klein beginnen. Je merkt vanzelf wat werkt en wat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo herkenbaar! Ik probeer dan ook vaak mijn leven te beteren, dat hou ik het vervolgens eventjes vol, waarna het weer van voor af aan begint ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo herkenbaar! Ik probeer dan ook vaak mijn leven te beteren, dat hou ik het vervolgens eventjes vol, waarna het weer van voor af aan begint ;)

    BeantwoordenVerwijderen