Maandag Moederdag - Janine

In deze Maandag Moederdag is Janine aan het woord.

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?

Ik ben Janine, blogger op in10jaarfo, 30 jaar jong en getrouwd met een ontzettend leuke man van 36. Afgelopen november hebben wij een dochter gekregen die Nikki heet.

Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting? 

Nikki is nog erg klein en heeft nog weinig opvoeding nodig in de zin van regels. Wel vinden wij beide structuur en rust heel belangrijk. We merken ook dat ze hier erg bij gebaat is, ze slaapt goed, ontwikkelt zich razendsnel en is een ontzettend vrolijk meisje.

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?

Mijn ouders waren ook erg van de rust en regelmaat. Ik heb het zelf als heel fijn ervaren en wil dit ook graag aan mijn kind meegeven. Mijn ouders zijn schatten van mensen, maar waren wel eens te lief voor ons. We konden alles krijgen wat we wilden. Wij willen Nikki meegeven dat het niet vanzelfsprekend is dat je alles krijgt, ondanks dat het geld er wel is.

Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie? 
Ik werk parttime als docent. Voorlopig nog 2 dagen per week tot de zomervakantie in verband met de inzet van ouderschapsverlof en na de zomervakantie ga ik 3 dagen werken. Dat is ook het maximale wat ik wil werken. En gelukkig kan dit financieel natuurlijk ook. Mijn man werkt 4 dagen in de week, waardoor we op dit moment maar 1 dag oppas nodig hebben.

Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen? 
Nikki is nog te klein om mee te helpen. Ik heb geen huishoudschema (zou deze eigenlijk eens moeten maken!) maar bekijk per dag wat er gedaan moet worden. Soms loopt dat wel eens in de soep als Nikki haar dag niet heeft. Ik maak mij daar nooit zo druk om.

Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven?
Strijken! Ik krijg al een verhoogde bloeddruk als ik er aan denk. ;) Het is niet mijn hobby en zal het ook nooit gaan worden. Ik zit er aan te denken om een stoomstrijkijzer te kopen. Ik hoor er veel positieve verhalen over. 

Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Toen we beide fulltime werken wel, maar nu ik meer thuis ben doe ik ook meer in het huishouden. Al mag ik niet klagen, ik heb een man die het helemaal niet erg vindt om mee te helpen in het huishouden.

Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten? 
Jazeker. Wij hebben een budget van 500 euro per maand. We hebben hier ook een speciale rekening met pas voor. We storten hier iedere maand 500 euro op en daar moeten wij het mee doen. We kopen hier overigens ook nog wel eens andere zaken mee, zoals cadeautjes en niet huishoudelijke artikelen.

Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ja. Ik heb mij wel vooraf ingelezen, maar het risico op een ziek kind vind ik te groot. Ondanks de mogelijke bijwerkingen die een vaccinatie 'zou kunnen hebben'.

Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?

Nikki speelt het liefst op een speelkleed met bogen erboven op de grond. Ze rolt nu ook naar haar buik, dus het wil nog wel eens voorkomen dat ik haar van de vloer af kan plukken. ;)

Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Niets! Je moet geen spijt hebben van keuzes die je gemaakt hebt. Leer van je fouten en maak het beste van iedere dag. Spijt hebben is alleen maar zonde van je tijd!

Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Het komt zoals het komt. Structuur is ontzettend belangrijk, maar zorg er wel voor dat je er niet gevangen in raakt. 


Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op
willekeblogt@outlook.com, dat stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen