Maandag Moederdag - Rianne

In deze Maandag Moederdag is Rianne aan het woord. 

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?
Rianne (27) getrouwd en pleegmoeder van een kindje (1).

Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting?
Wij geven ons pleegkindje een Christelijke opvoeding. Verder zijn we fan van de 3 R’s (Rust, Reinheid en Regelmaat).

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?
Ik merk dat ik heel veel dingen overneem vanuit mijn eigen opvoeding. Qua geloofs- en mediaopvoeding willen we de dingen anders aan gaan pakken. Maar dat heeft meer te maken met de verandering van de tijd waarin we leven.

Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie?
Ik ben heel bewust thuisblijfmoeder geworden en dat bevalt prima. Ik merk dat dit voor ons pleegkindje het beste is en zelf geniet ik ook erg van het moederschap.

Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen?
Ik heb geen heel vast huishoudschema. Maar als je iedere dag wat doet, is het huis in een week schoon. De dagelijkse klussen gebeuren iedere dag. Daarnaast poets ik iedere dag één of meerdere ruimtes. En per week doe ik ook een extra klus.
In het weekend probeer ik het wat rustig te houden. Zaterdag is mijn uitloopdag. Wat op een andere dag niet gelukt is, doe ik dan.
En ons pleegkindje gaat in de toekomst zeker meehelpen. Hij is er nu nog wat klein voor.
Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven?
Geen. Ik doe alles graag zelf en heb er geen hekel aan.

Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Het meeste doe ik. Maar mijn man ruimt ook gerust de vaatwasser leeg. En hij doet meer de klussen buitenshuis.

Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten?
Wij houden al twee jaar lang bij wat onze inkomsten en uitgaven zijn. Dat zijn we eigenlijk gaan doen toen we een hypotheek af wilden sluiten.
Sinds kort werk ik met een boodschappenbudget. Eigenlijk meer als uitdaging. Ik las erover op internet en ben het zelf gaan proberen. En het werkt tot nu toe goed!

Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ons pleegkind is wel gevaccineerd, wij hebben hier niets over te zeggen.

Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?
Loopbakfiets en bal. Verder alles wat juist geen speelgoed is, de deurstopper is favoriet.

Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Ik zou me minder zorgen proberen te maken. De tijd lost veel dingen op.

Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Ik vat deze twee regels in één woord samen: regelmaat!
Een ritme in het huishouden zorgt voor rust in je hoofd en meer tijd. Ook maaltijden voor een week vooruit plannen hoort daarbij.
Ook regelmaat in huis zorgt voor rust bij kinderen (en bij jezelf). Wij werken met ons pleegkind best wel op de klok. Op dezelfde tijd eten, slapen, spelen. Maar ook rituelen bij het eten of slapen gaan helpen.
O ja, nog één dingetje: ik heb ontdekt dat alles bij kinderen een fase is. Dat helpt je om nuchter met de dingen om te gaan. 

Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op willekeblogt@outlook.com. dan stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd. 

1 opmerking:

  1. Ik vind het mooi, dat besef dat de meeste dingen een fase zijn. Niets blijft ooit hetzelfde inderdaad.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen