Maandag Moederdag - Willeke

De eerste Maandag Moederdag! Ik ga natuurlijk eerst zelf met de billen bloot, dus hier is mijn lijstje.

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?
Ik ben Willeke, 22 jaar, getrouwd, drie dochters, de oudste is twee jaar en een tweeling van bijna zeven maanden. 

Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting? 
In onze opvoeding proberen we een beetje 'go with the flow' te zijn. Niet overal een strijd van maken, goed kijken naar wat voor de kinderen werkt en waar wij zelf ook mee kunnen leven. Zo pakken we dingen bij de tweeling anders aan dan dat we bij Rebekka hebben gedaan. Bij tweeling is er veel meer sprake van ritme en regelmaat, bij Rebekka werkte dat echt niet, die konden en kunnen we nog steeds bijvoorbeeld 's middags lang laten slapen en 's avonds gerust meenemen naar een verjaardag. De tweeling is echt gebaat bij ritme in eten en slapen.
We kiezen niet bewust voor een bepaalde richting, ik denk dat we overal wat van meepikken als het bij ons past.

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?
De kinderen zijn natuurlijk nog jong, het echte opvoeden is bij Rebekka wel begonnen, bij de tweeling nog niet echt, die liggen nog stil en braaf in de box in plaats van alles uit de kastjes en vensterbank te trekken zoals Rebekka doet. Maar de opvoeding van mijn ouders kan ik me pas herinneren sinds ik een jaar of 4 ben. Dus dat is wel lastig vergelijken en uitspraken over doen, want ik heb wel geleerd van het ouderschap dat je zoveel dingen kunt denken van te voren, maar dat je beter maar kunt afwachten hoe het je vergaat. Wat denk ik echt anders is dan 20, 25 jaar terug, is dat ouders tegenwoordig hun baby's veel meer bij zich houden. Draagdoeken, co-sleepen en zo, wij deden dat ook, vooral bij Rebekka, maar nu is het niet meer nodig. 

Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie? 
Thuisblijfmoeder. Het bevalt goed, ik vind het fijn om bij de kinderen thuis te zijn. Ik zou op zich wel wat willen veranderen en weer gastouder willen worden, maar door de leeftijd van de tweeling is dat lastig, want het is allemaal aan regels gebonden. 

Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen? 
Ik heb niet echt een huishoudschema. Gewoon poetsen wat vies is, dat werkt voor mij het beste. En wachten tot ik flink inspiratie krijg, werkt ook goed. Wel zet ik elke ochtend standaard een was aan en poets ik op zaterdag sowieso de wc. Maar tussendoor haal ik ook nog wel een doekje over de deurklinken en wc-bril en zo. Ik laat Rebekka me vaak wel helpen. Ze vindt het leuk om de was aan te geven bij het ophangen. Of het servies en bestek op te ruimen nadat ik het heb afgedroogd. Stofzuigen is ook helemaal leuk. 

Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven? 
Dweilen. Ik vind dat echt geen bal aan. En de ramen wassen zou iemand anders ook wel voor me mogen doen. Niet omdat ik het zo erg vind om te doen, maar omdat ik het niet mooi streeploos gedaan krijg. 

Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Ik heb een groter aandeel, maar ik vraag Timon wel me af en toe te helpen. Tijdens de avondroutine bijvoorbeeld. Ik afwassen, hij afdrogen bijvoorbeeld. Of één de kinderen badderen en de ander schoonmaken. 

Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten? 
Nee, we hebben geen speciaal budget. Wel probeer ik niet teveel uit te geven. Dus gewoon kopen wat echt nodig is en dan een paar luxe producten erbij bijvoorbeeld. Budgetten vind ik niet echt motiverend. Zeker als je het per week doet. Dan wil je eens flink inslaan omdat de koffie in de aanbieding is, ga je er gelijk overheen. Dus ik zou het sowieso altijd per maand doen, voor een beter overzicht en resultaat. 

Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ja, zeker vaccineren. Ik zie zelf geen redenen om het op basis van geloof niet te doen. En daarnaast geloof ik ook dat de kans klein is dat de kinderen ernstige bijwerkingen krijgen. Dat risico durf ik te nemen, ik weet dat ze door die vaccinaties beschermd worden tegen nare ziektes die ook heel ernstige gevolgen kunnen hebben. Ik vind het ook oprecht een eng idee dat het aantal gevaccineerde kinderen minder wordt, want zo lopen bijvoorbeeld jonge baby's die nog niet gevaccineerd kunnen worden risico.

Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?
Voor Rebekka is dat alles wat geen speelgoed is. Dus de vershoudbakjes in de keuken stapelen, de vaatdoekjes uitvouwen en opnieuw opvouwen en de uien en aardappelen die naast elkaar in bakken zitten, door elkaar mengen.
De tweeling is dol op hun knisperboekjes.

Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Ik zou meer luisteren naar wat m'n gevoel zegt dat ik moet doen in plaats van altijd maar kiezen voor het veilige en meest logische. 

Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Voor in het huishouden heb ik niet echt tips, geloof ik, daarom ook dat ik 'm in deze vragenlijst heb gedaan. Ik ben juist op zoek naar tips, haha!
Rondom de kinderen heb ik er nog wel één. Om fijne, stevige babyhapjes te maken, voeg ik nu wat rijstebloem toe voordat ik het ga geven. Wordt het wat steviger. Je kunt natuurlijk ook Liga gebruiken, maar dat bevat wel suiker. Nu ben ik echt niet helemaal anti suiker, maar voor de eerste hapjes vind ik het niet zo geschikt.

Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op willekeblogt@outlook.com. dan stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen