Verhuistips

We zijn ruim twee weken geleden verhuisd. Met alles nog vers in het geheugen lijkt het me leuk en vooral handig om een blogje te schrijven met daarin al mijn tips om verhuizen soepel te laten verlopen. Volgens mij zien veel mensen erg tegen verhuizen op, ik snap dat, maar als je je goed voorbereid, hoeft het geen ramp te worden.

Begin op tijd
Deze tip lees je echt overal. Echt overal. Hij is dan ook zo belangrijk. Begin op tijd met voorbereiden. Voor je de sleutels van je nieuwe huis hebt, kan je het beste al zoveel mogelijk doen. Begin met opruimen en sorteren. Vraag je bij alles af of je het de moeite waard vindt om mee te verhuizen naar je nieuwe, frisse huis. Wil je die volstouwen met dezelfde spullen die nu op je zolder liggen stof te vangen? Zet het op marktplaats en gebruik de opbrengst voor je nieuwe huis of doneer je spullen aan een kringloopwinkel die een goed doel steunt. Of geef het weg aan iemand die het goed kan gebruiken. Genoeg opties toch? Vervolgens pak je alles in wat je niet meer gaat gebruiken tot die tijd of wat je tijdelijk wel op kunt vangen met andere dingen. Schrijf duidelijk op de doos naar welke ruimte het moet.

Zorg dat je de juiste spullen bij de hand hebt
Je hebt dozen nodig. Vaak veel dozen. Koop ze via marktplaats of eventueel nieuw. Of regel dozen via de supermarkt of zo. Hoeveel je nodig hebt, ligt aan hoeveel spullen je hebt. En hoe lang je de tijd hebt om over te verhuizen. Wij hebben 30 dozen besteld en hadden er 9 over. We hebben wel al een paar dagen van te voren dingen verhuisd, dozen uitgepakt en die opnieuw gebruikt. Dat is ook een tip, heb je er tijd voor, neem dan tijdens het klussen en schoonmaken vast spullen mee. Bijvoorbeeld de dingen die op zolder of in de schuur komen, die kan je prima eerder over verhuizen. Scheelt weer ruimte in de verhuiswagen.
Wat je verder ook goed kunt gebruiken, zijn van die lekkere dikke stiften. Kan je groot en duidelijk op de doos schrijven wat er in zit. En natuurlijk veel tape! Tenzij je dozen hebt die je dichtvouwt natuurlijk. Daarnaast heb ik oude kranten gebruikt en hadden we nog een rol folie om ladekasten mee in te pakken. Verder heb je naar mijn idee niet heel veel nodig. Op allerlei websites kan je dingen vinden als hoezen voor banken en matrassen, houders voor de tape, speciale verhuisdekens en inpakpapier. Ik heb het zelf niet gemist.

Pak niet alles in
Een beetje een rare tip, op het eerste gezicht, maar wat veel werk scheelt is bijvoorbeeld ladekasten niet helemaal leeg te halen. Wij haalden de lades met inhoud er uit, liepen de trap af, dan de kast zonder lades naar beneden, vervolgens lades erin en dan omwikkelen met folie, zodat de lades niet open kunnen in de auto. De inhoud schuift wat door elkaar, maar dat is zo weer netjes, straks in het nieuwe huis.

Schrijf overal op waar het heen moet
Op werkelijk waar alles had ik wel een strook schilderstape geplakt met daarop in zwarte stift geschreven waar het naartoe moest. Boven de deuren in de slaapkamers vanaf de overloop gezien, hingen A4-tjes met daarop: SLAAPKAMER 1, 2, 3 en 4. Dus dat was echt duidelijk voor iedereen. Zo hoefde ik niemand te vertellen waar wat heen moest.

Zorg goed voor je verhuizers
Ik had van te voren geregeld dat ik genoeg eten en lekkers in een aparte krat had die bij mij in de auto ging, zodat hij niet kwijt kon raken. Verhuizen is natuurlijk erg intensief, dus in de pauzes energie opdoen is belangrijk. Ik ging alleen een beetje de mist in met de suiker en melk voor in de koffie. Schijnt vaker voor te komen. Mensen zetten heel enthousiast koffie en komen er vervolgens achter dat de suiker en melk al in het nieuwe huis staan, voor de klussers natuurlijk.

Hebben jullie nog aanvullende tips?

1 opmerking:

  1. Hak het in stukjes! Soms kun je je overweldigd voelen. Dan kan het helpen om te besluiten: ik doe elke dag 10 dozen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen