Door de bomen het bos niet meer zien

Een tijdje terug las ik op de website van Power to the mama's deze blog over rentmeesterschap. Dat was wel bijzonder eigenlijk, want al een tijdje probeer ik wel wat beter voor de aarde te zorgen zeg maar. Ik ben er alleen niet zo heel goed in, geloof ik.

Afval scheiden
Ja, afval scheiden bijvoorbeeld. Niet al te ingewikkeld, gewoon zorgen dat je (bij)keuken eruit ziet als een halve milieustraat en alles braaf in de juiste doos, krat, zak, bak of wat je dan ook allemaal hebt staan, stopt. En daar gaat het bij mij dus een beetje mis. Ik doe het een dag of drie braaf en heel consequent, nadat ik dus weer een opleving heb gehad en beter voor de aarde wil gaan zorgen, en dan versloft het weer. Liggen de aardappelschillen zo ineens tussen het restafval omdat ik geen zin heb naar de groene container te lopen en nog erger, mik ik zo maar een batterij in de prullenbak omdat ik niet nog een aparte inzamelbak erbij wil, één voor chemisch gedoe. Eigenlijk heel slecht.

Plastic voetafdruk
Gisteren stuitte ik op deze blog. Het gaat over de plastic vervuiling en over jouw eigen plastic voetafdruk. Nu is het al heel lang geleden dat ik zomaar achteloos een snoeppapiertje of zo gewoon op straat gooide. Ja, echt, dat deed ik dus gewoon. Maar, dat is dus lang geleden hè! Tegenwoordig weet ik een prullenbak te vinden, maar toch doe ik volgens mij nog steeds mee aan de vervuiling, als ik het zo lees. Polyester kleding, microvezeldoekjes en zo.

Waterverbruik en afval scheiden
Meestal als ik soortgelijke blogs als bovenstaande tot me door laat dringen, wil ik aan de hand daarvan mijn leven beteren. Ik begin heel enthousiast, surf me helemaal suf op het web en wil het perfect aanpakken. En je weet, er is zoveel op internet te vinden, ook over dit onderwerp, dus ik krijg genoeg inspiratie, maar het is wel heel veel en sommige dingen zijn nog tegenstrijdig ook!
En dat is dan ook het grote probleem. Het is zoveel, dat ik eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zie, halfslachtig wat probeer en er na een paar dagen de brui aangeef, omdat het simpelweg niet werkt om met zoveel nieuwe dingen en gewoontes aan de slag te gaan.
Dus, het perfect willen aanpakken, daar gaan we niet meer aan beginnen. Terug naar de basis, tenminste, wat ik vanavond even tot onze basis bestempel:

minder (warm) water gaan verbruiken en afval écht goed scheiden.

Hoe ik dat ga doen?
* douchen met timer
* afwassen in teiltje
* bijkeuken zo organiseren dat het simpel wordt om afval te scheiden

Het is misschien niet veel in het grote geheel van milieu-onvriendelijke dingen die wij doen en uitstoten, maar iets is beter dan niets, dus ik ga ervoor en heb er zin in.

Hoe ga jij om met het milieu? Ben je er veel mee bezig om milieuvriendelijker te worden?

3 opmerkingen:

  1. Ik vind het best lastig. Zo krijg ik ons afval niet goed onder controle: dat zou volgens mij echt veel minder kunnen namelijk.

    Verder woon ik op het platteland en gebruik ik toch zo min mogelijk de auto. Dat doe ik dus wel goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Minder vlees eten, kachel minder hoog, minder afval binnenhalen (neeneesticker gratis aanvragen via de gemeente - scheelt al heel veel oud papier en plastic bijvoorbeeld), 2ehands kleding, zelf dingen repareren i.p.v. nieuw kopen, kort douchen in het babybad en erna gebruiken voor toilet doorspoelen (scheelt qua euro's bijna niks, maar vooral voor het milieu beter), wasbare luiers/billendoekjes/toiletdoekjes/snoetenpoetsers/koffiefilters/groente-fruitzakjes/broodzakken, restjes invriezen of iets lekkers ermee maken de volgende dag en zo nog meer dingen. Ik wil graag m'n eigen brood gaan bakken. Ik heb de workshop al gevolgd, de broodbakmachine (voor kneden), bakblikken en rest van de bakspullen in huis, dus snel wil ik het gaan uitproberen :)... Ik ben benieuwd... Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo, jij bent goed bezig! Brood bakken lijkt me vooral ook erg lekker. ;-)

      Wij hebben ook een nee/nee sticker en verder gaat het ook echt goed met de doelen die ik me had gesteld in deze blog. Blij dus. Kwam er later achter dat het ook nog wel een beetje meeviel bij ons. We kopen heel veel tweedehands, kleding vaak sowieso wel. Verwarming staat niet belachelijk hoog en sinds het voorjaarsweer gewoon helemaal uit.

      Verwijderen