Een goede voorbereiding is het halve werk

Ja, en dat is dus echt een waarheid als een koe. Dat die goede voorbereiding het halve werk is.

Een tijdje terug schreef ik er al over. Het ging er hier bepaald niet vlekkeloos aan toe tijdens de eerste uren van de ochtend, met name als Rebekka naar de peuterspeelzaal ging of we gewoon weg moesten. Ik was het beu en wilde er écht wat aan veranderen. Dat heb ik wel vaker, dat ik iets beu ben en wil veranderen, maar dit keer was ik eens wat standvastiger en ik moet zeggen, dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Want tegenwoordig loopt het stukken soepeler en dat is echt zo fijn. Het wordt gewoon bijna leuk, die ochtendspits.

Avondroutine is dé truc
Wat er dan veranderd is? Nou, ik sta tegenwoordig eerder op. Niet voordat de kinderen wakker zijn, dat lukt me echt niet, zo tegenstrijdig om naar beneden te gaan zonder kinderen. Maar we gaan er wel eerder uit met zijn allen. En nog veel belangrijker, ik bereid alles goed voor. En daardoor kwam ik er achter dat een goede voorbereiding dus echt het halve werk al is. En dat werkt gewoon de hele dag door. Iedere avond leg ik nu vast kleding klaar, zorg ik dat het aanrecht goed leeg en opgeruimd is, zodat ik niet in de ochtend eerst wat hoef op te ruimen voordat ik boterhammen kan smeren. Prullenbak legen hoort ook bij de avondroutine. Dat was hier echt een dingetje hoor, die prullenbak. We hebben geen container voor restafval. Dat betekent dat we al het restafval, dus ook luiers, gewoon in de prullenbak gooien. Dat is prima, de stank valt mee want de prullenbak sluit prima af en hij staat in de berging, maar hij zit natuurlijk binnen no time vol. Nu we hem standaard iedere avond legen en de volle zak naast de achterdeur zetten, irriteren we ons stukken minder. Echt, niets is irritanter dan drie van die dikke nachtluiers in een te volle prullenbak proberen te drukken terwijl je haast hebt, wat dan natuurlijk niet lukt uiteindelijk. Verder zorg ik dat het eten voor de volgende dag in de koelkast ligt te ontdooien, is ook gelijk goed voor het besparen van energie, hiervoor pakte ik meestal rond 10 uur in de ochtend wat uit de vriezer en dat ontdooide dan op het aanrecht. Dit is dus beter.

Een stap verder denken
Ook de rest van de dag probeer ik meer vooruit te denken en dingen voor te bereiden. Dus vast brood smeren voordat ik Rebekka ophaal. Als we thuis komen, zet ik haar aan tafel, eet ze zelf haar brood terwijl ik de tweeling flesjes geef. Dat flesje moet echt om die tijd in het ritme wat ze nu hebben, maar het is wel zo fijn als dat gegeven kan worden in rust. Daar hoort geen krijsende, vermoeide, hongerige peuter bij, zeg maar. Dat werkt dus ook echt als een tierelier.

Ik ben echt blij met deze veranderingen en ga ze er zeker inhouden, het zijn allemaal kleine dingen die amper moeite kosten, maar ze zorgen er wel voor dat het overdag wat meer vanzelf gaat.

Hoe zorg jij ervoor dat het enigszins soepel verloopt thuis? 

2 opmerkingen:

  1. Precies wat jij zegt: gewoon goed voorbereiden en de avond te voren al vast dingen klaar leggen. Dat werkt perfect.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hou ook heel erg van het vooruit denken. Scheelt een hoop stress.

    BeantwoordenVerwijderen