Ik word er blij van - De speelgoedkast

De afgelopen week was het was rustig hier. Dat had een reden, het is niet dat ik wilde stoppen of zo hoor, maar ik kon even niet goed op een rijtje krijgen hoe ik moest bloggen over bepaalde onderwerpen. En dan bedoel ik met onderwerpen de wat meer praktische zaken rondom huishouden en moederschap. Lekker kneuterig, heerlijk toch? Nu ontdekte ik gisteren dat al die onderwerpen wel wat met elkaar gemeen hebben ergens, want ze maken me uiteindelijk allemaal blij. Omdat ze mooi zijn of juist handig en lekker praktisch. Dat bracht me op het idee om er gewoon een soort serie van te maken en iedere week één of twee dingen in die serie uit te lichten.

Vandaag is de beurt aan onze speelgoedkast. Eerst even een foto zodat je weet waar ik het over heb.

Deze kasten komen bij de IKEA vandaan, hoe kan het ook anders. Het is het hoogste model van de Trofast-serie. Ik ben er echt heel erg tevreden over. Het zijn dus zoals je ziet allemaal losse bakken, die kunnen er gewoon uit. Ik pak meestal één of twee bakken en als ze met wat anders wil spelen, ruimen we het eerst even op. Tenzij ze graag iets wil combineren met elkaar, dat is dan ook wel prima. Die bakken zijn er in drie formaten en allerlei kleuren. Die verschillende formaten zijn dus zo handig. In die grote witte bak zitten bijvoorbeeld de knuffels. Die middelmaat, de oranje en roze zijn handig voor knutselspullen en duplo. De groene en gele bakken zijn de kleinste en die vind ik fijn voor bijvoorbeeld de boekjes en de trein. 
Doordat de kast die wij gekozen hebben hoog is, kan Rebekka niet bij de bovenste bakken. Daarin zitten dus de spullen zoals klei en stiften, waarvan ik niet wil dat ze die zelf kan pakken. 
Verder vind ik het zo fijn aan deze kasten dat je alles een eigen bak kunt geven en niet één grote kist met speelgoed hebt. Als Rebekka uitgespeeld is met de Duplo, is de trein bijvoorbeeld weer leuk om opnieuw te gaan spelen. Alles heeft dus zijn eigen plekje, dat maakt het overzichtelijk en gestructureerd en ook makkelijk om op te ruimen.
En het laatste waarom ik er zo blij van word: de vrolijke kleuren!

Hoe berg jij het speelgoed van je kinderen op? 
Heb je een fijn systeem of word je er niet zo blij van?

2 opmerkingen:

  1. Ik heb ook die Trofastbakken en heb er letters op gemaakt (http://aad-actief.blogspot.nl/2017/01/week-3-gelukt-gemhaakt-en-gerepareerd.html). Maar een foto maken van alles is er steeds tussendoor geschoten, binnenkort eens tijd voor maken... kHeb de onderste 2 planken van onze eigen boekenkasten vrijgemaakt voor kinderspeelgoed. 1 met boekjes en losse spulletjes als kassa, krijtbordlaptop en 2 voor de bakken en 1 met 1 bak en wat grotere spelletjes en de strijkkralen; die niet in de bakken passen. kVind het superhandig :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb voor beide kinderen een leuke speelgoedkist gekocht waar ze hun favoriete spullen in kunnen doen. Die heb ik op hun kinderslaapkamer gezet, zodat ze het gemakkelijk kunnen pakken en weer terugleggen. Daarnaast heb ik beneden ook een kast staan met deurtjes en daarin staan bakken waar ik het speelgoed gesorteerd heb. Echt super handig systeem vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen