Ik word er blij van - Voorraadpotten en vershoudbakjes

In deze serie vertel ik over een product rondom het huishouden of moederschap en leg uit waarom ik er zo blij mee ben. Dit kan echt van alles zijn. Deze week is het de beurt aan mijn voorraadpotten en vershoudbakjes.

Ik zal er eerst even een foto van maken, zodat we helder hebben waar het in deze blog over gaat.


Voorraadpotten


Vershoudbakjes

Voorraadpotten
Eerst de voorraadpotten. Dit zijn gewoon de grote potten van appelmoes en bruine bonen. Ik kwam er via een Facebookgroep achter dat dit echt prima potten zijn om te gebruiken om voorraad in te bewaren of om bijvoorbeeld dingen in te vriezen. Zo hergebruik je spullen in plaats van het kapot te gooien en glas schijnt beter te zijn voor je gezondheid, omdat plastic toch wel wat dingen schijnt te bevatten waar je niet heel vrolijk van wordt. Daar weet ik eerlijk gezegd niet alles van en ik gebruik ook nog wel plastic zoals je op de tweede foto ziet, maar wel minder. 

De potten zijn dus van glas. Ik kan er daarom prima op schrijven en het later weer voor wat anders gebruiken, je wast het er gewoon van af met een sponsje en wat sop. Maar in principe doe ik dat nooit, want je ziet natuurlijk zelf wat er in zit. Alleen zoals rijstebloem en suiker schrijf ik er wel op. 

Ook gebruik ik ze om babyhapjes in te vriezen. Groente kook en pureer ik vervolgens gelijk. Nog heet gaat het dan in de potten, voorheen in plastic bakjes. Met dat laatste ben ik gestopt, juist als het heet is, schijnt plastic stoffen af te geven. Dit werkt net zo goed, dus makkelijk om hier voor te kiezen. Je moet ze niet helemaal propvol doen, want het zet uit tijdens het vriezen en dan kan het glas breken. 

Verder, ik hou van eenheid. Ik vind het prettig dat ik geen allegaartje aan spullen heb. Ik zou er vooral onrustig van worden. Deze potten zijn allemaal hetzelfde, perfect voor mij dus. 

Vershoudbakjes
Dan de vershoudbakjes. Ik heb een hele voorraad Lock & Lock bakjes, die zijn echt heel erg fijn. Je hebt ze in alle soorten en maten en ik word er blij van! Ze werken fijn en sluiten goed af. Alles blijft vers. Dus voor alles waar ik niet mijn glazen potten voor kan gebruiken, gebruik ik deze bakjes. Je hebt ook glazen vershoudbakjes, maar die vind ik prijzig en zoals voor crackers of rijstwafels, vind ik het nu ook nog niet heel erg nodig. Wie weet verander ik nog eens van mening, dat kan natuurlijk. Die rijstwafels zijn ook echt een aanrader trouwens. Ze zijn van Snack-a-jacks, de chocolade variant. Erg lekker! De caramel moet niet nemen hoor, die kregen wij echt niet weg. ;-)

Heb jij net als mij je favoriete voorraadpotten en vershoudbakjes? Of gebruik je van alles wat en heb je een allegaartje? Wat vind je van het idee om potten van appelmoes of bruine bonen te gebruiken? Iets voor jou? Ik hoor graag van je!

14 opmerkingen:

  1. Hier ook dezelfde voorraadpotten :)... Vershoudbakjes van alles en nog wat in verschillende maten. Ik gebruik geen plastic boterhamzakjes of diepvrieszakjes meer. Alles gaat in bakjes erin, werkt super! kHeb op m'n voorraadpotten met de snijplotter teksten gemaakt, vind ik leuk :)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, handig hè. En zo lekker goedkoop. ;-) Zakjes gebruik ik inderdaad ook nooit, bakjes zijn veel handiger. Lekker stapelen.

      Verwijderen
    2. Ik heb een Silhouette Cameo, google maar eens. Daarmee kun je stickers snijden voor op tekstborden, voorraadbakken, kleding, enz. M'n mail gezien? Groetjes

      Verwijderen
    3. Eerder vanmiddag plaatste ik al een link onder je bericht over jullie opbergsysteem, dan zie je een voorbeeld ;)...

      Verwijderen
    4. Ik ga Googlen en je link bekijken. En ik mail je zsm terug. ;-)

      Verwijderen
  2. Ik ben een echte Tupperware-fan. En een aantal voorraadbussen van Brabantia (met venster). Ik gebruik dat allemaal al ruim twintig jaar. Heel soms iets bijgekocht (van Tupperware).
    Voorraadpotten: nooit over nagedacht dat ik die ook zou kunnen gebruiken. Maar met mijn voorraad Tupperware is dat ook niet nodig :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tupperware is iedereen ook goed over te spreken. Fijne bakjes volgens mij. Wel prijzig!

      Verwijderen
    2. Ik ging pas op mezelf wonen toen ik al half twintig was, dus tijd gehad om Tupperware te sparen ;). En als je regelmatig een party geeft, krijg je korting enzo. Dat heeft wel gescheeld.

      Verwijderen
    3. Oh ja, zo'n party kan ik me nog wel herinneren van vroeger, die waren toen al. Zo valt het inderdaad vast mee om het bij elkaar te sparen!

      Verwijderen
  3. Wat een goed idee die potjes. Toevallig vandaag een zakje pofmais opengemaakt waar dat ideaal voor is!
    Zelf heb ik een paar tupperware voorraad bussen en voor de rest glazen bakjes ivm liever geen plastic.
    Leuke blog heb je, ik ga eens wat terug lezen en kom zeker vaker langs :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik heb gelijk ook even een kijkje genomen op die van jou, leuk! Past in mijn straatje. ;-)

      Verwijderen
  4. Als je bpa-vrije plastic bakjes koopt, komen er geen schadelijke stoffen vrij bij verwarmen :-) Uiteraard is glas indd nog milieuvriendelijker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerlijk gezegd, ik weet er het fijne allemaal niet van. Maar ik heb dus gehoord dat er naast bpa nog veel meer schadelijke stoffen zijn. Dus toch maar het zekere voor het onzekere.

      Verwijderen