Koopzegels

Ik weet niet precies hoe bekend jullie met koopzegels zijn? Wij kopen en sparen ze nu al een jaar, misschien al wel twee. Voor die tijd wist ik wel van het bestaan af, maar dacht er eigenlijk nooit over na of dat het ook iets voor ons zou zijn. Totdat die wekelijks terugkerende vraag van de caissière een beetje irritant begon te worden en ik wilde weten wat het nou precies inhield.

Voordelen
Ik zie zelf echt veel voordelen van koopzegels. Het werkt dus als volgt: je doet boodschappen, koopt zegels, plakt die in een boekje. Je levert de volle boekjes in en krijgt je geld én rente terug. Bij de Albert Heijn kost een zegel 10 cent, dus als je voor 60 euro boodschappen doet en je wilt ook koopzegels, moet je dus 66 euro afrekenen. Dan heb je voor 6 euro, 60 zegels gekocht. Als je 490 zegels hebt gespaard, kan je het boekje inleveren en ontvang je 52 euro. Rente van 6 procent dus.
Ik vind het een fijn systeem, ook al is het vooral je eigen geld wat je terug krijgt. Maar het leuke eraan is dat je amper merkt dat je die 49 euro uitgeeft, maar die 52 euro die je krijgt, merk je zeker wel op. Mijn streven is om die volle boekjes te bewaren voor bijvoorbeeld een nieuw groot iets voor in huis of een dagje weg, maar het gebeurd ook wel eens dat we er een onverwachte rekening mee hebben opgevangen.

Nadelen
Ik zie zelf niet heel veel nadelen, ik zie vooral een leuke mogelijkheid om ongemerkt te sparen voor iets leuks. Wat ik me wel voor kan stellen, is dat winkels zo makkelijk klanten aan zich binden. Ik zou me kunnen voorstellen dat als ik keer op keer niet tevreden ben met de producten of ik ervaar een slechte service, maar ik heb nog een boekje liggen wat nog maar voor de helft vol is, ik toch daar boodschappen blijf doen voor de zegels en dat zonder koopzegels niet had gedaan.

Ik ben zelf dus fan van koopzegels en ga er vanuit dat ik ze voorlopig blijf kopen.

Kopen en sparen jullie koopzegels? En zo ja, wat is je doel ermee?

1 opmerking:

  1. Ja ik spaar ook koopzegels/punten. Bij hoogvliet gaat het op je klantenpas, en kun je elk moment je punten inwisselen. Heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen