Maandag Moederdag - Anoniem

In deze Maandag Moederdag is *anoniem* aan het woord.

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?

Ik ben 25, getrouwd en samen hebben we 2 dochters. De oudste is ruim 2 en de jongste is net 2 maanden.

Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting?
We hebben gekozen voor een natuurlijke opvoeding. We vinden het belangrijk dat onze kinderen weten dat ze altijd bij ons terecht kunnen. Daarbij vinden we het belangrijk dat ze zichzelf redden. Dus zijn we veel buiten, hebben ze alleen speelgoed waarmee ze creatief moeten zijn, en mogen ze zoveel mogelijk zelf doen, ook als het mis kan gaan (zelf dingen snijden/smeren/schenken, zelf de ladder klimmen van de glijbaan).

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?
Net als mijn eigen ouders vind ik zelfstandigheid erg belangrijk. Verder hebben mijn ouders me geleerd kritisch te zijn en mijn argumenten te onderbouwen. Dat is nu nog niet zo'n punt maar dat komt als ze ouder zijn. Wel zijn wij meer gericht op intensief contact met onze kinderen. Ze slapen bijvoorbeeld bij ons op de kamer.

Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie?
In principe werk ik parttime, maar door ziekte, zwangerschap en ouderschapsverlof ben ik nu een tijd thuis. Ik zou graag thuisblijfmoeder zijn, maar het is nog even kijken of dat haalbaar is.

Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen?
Nee. Ik doe dingen wanneer het uitkomt. Als een kind een slechte dag heeft wil ik daar alle aandacht aan kunnen geven. De kinderen hoeven nu nog niks verplicht te doen, maar we vragen de oudste wel om te helpen. Ook moet ze zelf (samen met ons) opruimen als ze een bende heeft gemaakt.

Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven?
Stofzuigen. Dat doet mijn partner dus ook meestal.

Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Het wisselt heel erg afhankelijk van wie het drukker heeft. We doen veel samen.

Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten?
We proberen het. Het geeft wel een fijn houvast.

Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ja. Ziektes zijn alleen te voorkomen door een hoge dekkingsgraad. Ik vaccineer voor de kinderen zelf, maar ook voor de kinderen die dat niet kunnen door bijvoorbeeld een allergie. Daarbij kunnen bepaalde ziektes misschien niet veel kwaad op latere leeftijd maar nog niet gevaccineerde baby's kunnen er heel ziek van worden.

Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?
De pop op het moment voor de oudste. Aankleden, uitkleden, voeden, luiers, in een draagdoek, etc. De jongste 'speelt' alleen nog met mama, papa en grote zus.


Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Ik zou graag een situatie gecreëerd hebben waarbij ik echt mijn kinderen op de eerste plaats kon zetten. Nu heb ik er lange tijd een studie en een baan naast gehad. Gelukkig gaat dat de goede kant op.

Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Kleine dingen meteen opruimen helpt te voorkomen dat het een grote bende wordt.
En bij kinderen is het belangrijk om je af te vragen waarom jij bepaalde acties onderneemt, en waarom zij zich op een bepaalde manier gedragen. Van daaruit kun je verder.


Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op
willekeblogt@outlook.com, dat stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd.

1 opmerking: