Maandag Moederdag - Daniëlla

In deze Maandag Moederdag is Daniëlla aan het woord.

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?

Ik ben Daniëlla (Dani), 30 jaar oud en bijna 2 jaar getrouwd met Marc, die nog 49 jaar jong is.
We hebben in oktober 2012 ons eerste zoontje op de wereld gebracht, na een zwangerschap van 23 weken, na een uur is Casper gestorven. In november 2014 hebben wij onze tweede zoon mogen verwelkomen, genaamd Oscar.


Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting?

We hebben niet echt een bepaalde opvoedstijl of richting. We brengen respect, openheid en eerlijkheid bij (''u'' zeggen, voeten vegen enz). Ook is er plaats voor emoties en mogen deze geuit worden en praten we hier ook over, voor zover dat dit met een twee-jarige peuterpuber kan.
Er is plaats voor creativiteit en gek doen. Daarbij willen we hem leren te genieten en dankbaar te zijn voor de kleine dingen in het leven.

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?

Bewust niet echt iets overgenomen. Maar eerlijkheid en directheid stond in mijn opvoeding wel centraal. En bij Marc is het meer tevreden zijn met wat je hebt en dit geven we dan ook door.
Ook je mening uiten op een nette manier waardeer ik. Echter heb ik wel gekozen, bewust, om bepaalde dingen anders te doen. Zo wil ik dat er een vaste dag (de zondag) is voor ons als gezin.
We brengen Oscar iedere avond samen naar bed. Voor de rest zullen we in de loop der jaren misschien dingen overnemen of bewust anders doen, maar nu nog niks in de planning.



Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie?
Ik studeer fulltime op het hbo en werk daarbij van dinsdag tot vrijdag in een frituur (3u per dag).
Het is pittig en goed plannen en afstemmen. Oscar gaat twee dagen naar de opvang. Dit ook voor het sociale deel, leren samen spelen, delen en ook voor de ontwikkeling vinden we dit belangrijk. Echter hebben we op voorhand gezegd maximaal drie dagen. Daarbij gaat Oscar één dag naar mijn ouders en gaat hij twee keer twee uur naar vrienden of mijn broertje. Helaas is het niet op een andere manier mogelijk. 
Ik zou het liefst een thuisblijfmoeder zijn of anders grotendeels thuis. Echter is dit financieel niet mogelijk, helaas. Mijn studie neemt deze periode van 12 weken, twee dagen op school in beslag en één dag qua huiswerk en leerwerk. De woensdag en vrijdag zijn tot 16.30 uur voor Oscar en mij samen, met op dinsdagmiddag en de donderdag de boodschappen/huishouden en mijn huiswerk.


Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen?
Ja, ik heb een huishoudschema. Bepaalde zaken doet Marc (tuin, vuilnis) en bepaalde dingen doe ik (koken, wassen) en de rest wordt verdeeld. Wc, wasbak en douche is iets wat iedere dag gedaan wordt, dit kan vaak tussendoor. De boodschappen worden op dinsdagmiddag gedaan voor de hele week. De woonkamer en keuken op donderdag en de bovenverdieping met zijn tweeën op zaterdag.
Oscar is pas 2, maar zet wel zijn eigen bordje en beker op het aanrecht, gooit zijn eigen rotzooi in de prullenbak, bij vieze kleding of tuttel gooit hij die zelf in de wasmand. Bij binnenkomst voeten vegen en zelf jas uitdoen en ophangen. Stofzuigen en koken vindt hij geweldig en ik laat hem, indien hij dat zelf vraagt of aangeeft meehelpen. Als hij wat ouder wordt zal hij wel mee helpen in het huishouden met kleine klusjes: vaatwasser inruimen, vaat afwassen en als hij tiener is zijn eigen kamer poetsen, kleine boodschapjes halen, leren strijken enz. Zo zie ik het nu voor me.


Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven?
Die geef ik al uit handen: de tuin vind ik echt vreselijk! Ik heb geen groene vingers en irriteer me rot aan onkruid dus is alles grotendeels betegeld.


Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Zoals hierboven al aangegeven, wordt het gedeeld. Paar vaste taken en de rest verdeeld.


Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten?
Wij hebben een budget per week van €100 voor boodschappen.
Hier zitten de weekboodschappen in (brood, vlees, groente, fruit, beleg, maar ook het kattenvoer, de luiers, medicatie, schoonmaakmiddelen en als we bijvoorbeeld ergens eten gaan halen).
Voordeel is dat we beiden niet roken en niet graag alcohol drinken. Enige zonde die we hebben is lekker eten.



Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ja, omdat het voor mijn gevoel beter is. Ze zijn toch al wat "veiliger" dan.
Echter recent erachter gekomen dat het niks te zeggen heeft. Ondanks inenting toch de bof in huis gehad. Echter is de uitbraak minder heftig dan zonder enting. Zo werd me verteld. Wat had ik nu al een medelijden met mijn kleine vent. Daarbij enten wij ook omdat Oscar vanaf kleins af aan al sukkelt met zijn gezondheid. En ik zo het gevoel heb dat hij hierdoor minder ziek zal zijn


Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?

Oscar zijn favoriete speelgoed is zijn knuffel Louie. Maar auto's (groot of klein) staat op plaats twee, waarna de Duplo volgt.


Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Oh, dat zijn wel een aantal dingen, maar de twee belangrijkste zijn dat ik Marc eerder had willen ontmoeten en dat Casper er nu nog was geweest en ik nu twee kinderen hier had rondlopen.
Ook al heeft het mij als persoon veranderd en gesterkt, liever had ik mijn kind hier gehad.



Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Huishouden: maak een werkplanning qua eten en boodschappen doen en schrijf deze op en houd je eraan. Dit bespaart tijd en geld.
Qua kinderen: laat je kind, kind zijn en ontwikkelen op eigen niveau en snelheid.
Wees open en eerlijk en motiveer ze als ze iets willen doen, ook al kan dit fout gaan, zo leren ze!


Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op

willekeblogt@outlook.com, dat stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen