Maandag Moederdag - Daniëlle

In deze Maandag Moederdag is Daniëlle aan het woord.

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?

Mijn naam is Daniëlle (19), ik ben moeder van twee meisjes. Onze dochters heten Vannessa (2) en Rebecca (0). Ook ben ik nu 2 jaar gelukkig getrouwd met m'n partner Jaap.

Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting?

Ik voed m'n kinderen met normen en waarden op. Beleefdheid en respect. Ik kies bewust voor het woord respect. Wij kiezen ervoor om hen te laten zien dat normaal doen al gek genoeg is en dat er dan meer waardering is. En daarnaast willen we ze ook meegeven dat ieder mens uniek is. 

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?

Met twee woorden spreken. En ja, ik heb dingen zeker anders gedaan. Ik laat mijn kinderen graag eerst alles zelf proberen en voelen omdat elk dieptepunt ook een hoogtepunt is.

Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie? 
Momenteel thuisblijfmoeder. Dit wegens ontslag en ziektewet. Het bevalt me goed, ik kan nu optimaal genieten van de kids. M'n man verwennen als hij thuis komt en 's avonds een lekker opgeruimd huis. Het liefst hou ik ook alles zo, maar helaas moet er over een tijdje weer gewerkt worden, met name vanwege de financiën. Dat zou ik graag willen veranderen, want dit jonge leven is het mooiste wat er is en eigenlijk wil ik daar niets van missen!

Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen? 
Nee hoor en dat zal ook niet komen: kind is kind en moeder is moeder. En verder kijk ik per dag wat lukt en anders denk ik altijd: wie weet morgen weer.

Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven?
Het koken. Ik heb er een hekel aan als ik lekker gegeten heb en dan vervolgens te moeten opruimen en dat standaard in spitsuur. En ik vind het ook lastig dat de kinderen dan juist hongerig zijn, wij eten nooit zo vroeg.

Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Ik doe eigenlijk alles, maar als het nodig is, springt hij bij en helpt mee.

Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten? 
Ja, we proberen altijd een vast bedrag aan te houden.

Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ja, er zijn nu dus middelen om de kans te verkleinen, dus waarom zou ik het niet doen?!

Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?

Poppenwagen en alles rondom de pop. En boekjes!

Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Niets, ook al ben ik een tienermoeder. Het is het mooiste wat er is. Maar misschien had ik toch een andere opleiding gekozen, zodat ik nu een betere baan had.

Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Ik ga de twee tips in één doen. Probeer alles bij te houden, voor je eigen rust en die van je kinderen. Maar, doe dat wanneer het kan en stel niet te hoge eisen. Wat vandaag niet lukt, lukt morgen dan wel. En voed je kinderen op zoals jij je jeugd zou willen beleven, maar wees wel concreet, zorg voor je eigen regels waar je je dan ook aan houdt. En ga voor de dromen van je kids, want hun dromen zijn jouw dromen, toch?


Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op
willekeblogt@outlook.com, dat stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd.

2 opmerkingen:

  1. Leuk om Daniëlle's verhaal te lezen. Ik lees dat ze het liefst fulltime thuis zou willen blijven. Zitten er nog mogelijkheden op bezuinigingsgebied? En anders door vanuit huis te werken om dit mogelijk te maken misschien?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ons nu idd geluk om verlopig fulltime thuis te kunnen blijven...( niet gedacht) en zit er aan te denken om over een jaartje gastouder te gaan worden ...dus dan kan ik er ook zijn!


      En leuk de reactie!

      Verwijderen