Maandag Moederdag - Rosanne

In deze Maandag Moederdag is Rosanne aan het woord.

Vertel wat over jezelf, hoe oud ben je, heb je een partner, welke leeftijden hebben je kinderen?

Ik ben Rosanne, 25 jaar. Ruim 2 jaar getrouwd met Tim van 27 jaar. Samen hebben wij een dochter van 21 maanden en verwachten wij in augustus ons 2e kindje.

Hoe voed je je kinderen op? Kies je bewust voor een bepaalde richting?
Wij voeden vooral op vanuit ons gevoel. Voelt het niet goed? Doen we het niet. Ook probeer ik goed te kijken en luisteren naar ons kind. Ik lees heel veel opvoedgerelateerde artikelen en verhalen van andere moeders. Hieruit haal ik wat bij ons past. Tim en ik zitten meestal wel op 1 lijn. Zo niet? praten we erover. Af en toe vind ik opvoeden best lastig en is het erg zoeken naar een manier die voor ons allemaal werkt en prettig is.

Welke dingen heb je overgenomen uit je eigen opvoeding? Heb je ervoor gekozen dingen anders te doen?
Oeh lastig... Ik kan zo niet iets verzinnen wat ik precies hetzelfde doe als mijn ouders deden. Wel hoop ik dat ik later net zo'n goede band met mijn kinderen heb als ik nu met mijn moeder heb. Ook is mijn moeder de eerste waar ik heen ga als ik vragen heb over opvoeding.

Fulltime of parttime werkende moeder of ben je juist een thuisblijfmoeder? Hoe bevalt het je? Zou je iets willen veranderen aan de situatie?
Ik ben een thuisblijfmoeder en geniet daar enorm van. Ik ben ook erg dankbaar dat dit kan. Ik sta er wel voor open om ooit te gaan werken, lijkt me leuk, maar voorlopig nog even niet. :-)

Heb je een huishoudschema? Moeten je kinderen verplicht meehelpen?
Ik heb geen huishoudschema. Ik zie vanzelf als iets opgeruimd/schoongemaakt moet worden. Ligt er was in de wasmand? Zet ik de machine aan. Staat er vaat in de keuken? Zet ik de vaatwasser aan. Zitten er vingers op het raam? Maak ik een sopje. Etc. Wel stofzuig ik bijna dagelijks. Mijn dochter helpt graag met alles mee en dat stimuleer ik. Ze helpt tafeldekken, wasmachine vullen, was ophangen/afhalen (vooral afhalen wat ik net heb opgehangen) en als ik een emmer sop heb, krijgt zij ook een doekje. :-)

Welke klus binnen het huishouden zou je het liefst uit handen geven?
Bed opmaken. En dat geef ik ook uit handen. Dat is het enige wat ik echt nooit doe. We hebben een bed van 1.80 en een dekbed van 2.40 en ik heb altijd ruzie met dat ding. Dus dat doet Tim gelukkig. (Toen Tim eens 3 weken van huis was voor zijn werk deed mijn moeder het zelfs toen ze op visite was, zo'n hekel heb ik eraan, haha!)

Doen jij en je partner het huishouden samen of heeft één van jullie een groter aandeel?
Ik doe het grotendeels. Wat ik ook niet meer dan logisch vind aangezien ik er ook meer tijd voor heb. Tim kookt vaak en zet de vuilnis aan de weg. En als ik het vraag, is ie altijd bereid te helpen.

Een boodschappenbudget, heb je dat of geloof je het wel met al die budgetten?
Hebben wij niet. Ik vind niet dat wij teveel aan boodschappen uitgeven. We letten wel op en kopen geen overbodige dingen.

Je kinderen vaccineren, ja of nee? En waarom?
Ja. In eerste instantie omdat ik dit 'gewoon' vond. Iedereen doet dat ten slotte toch? ( dacht ik) Ook na het e.e.a. er over te hebben gelezen sta ik nog steeds achter onze keuze.

Wat is het favoriete speelgoed van je kinderen?
Haar speelhuisje en glijbaan buiten. 't Is echt een buitenkind. Binnen is ze gek op boekjes lezen, zowel samen als alleen.

Wat zou je anders doen als je het leven over kon doen?
Ik zou wat langer op kamers blijven wonen i.p.v. na ruim 1 jaar samen zijn met Tim al samenwonen. O.a. zodat we meer konden sparen (hij woonde nog bij zijn ouders). Maar ook omdat het achteraf misschien iets te snel was.

Als laatste, noem twee goede tips, één voor in het huishouden en één rondom kinderen.
Huishoudtip: Huishouden doe ik zoveel mogelijk als mijn dochter wakker is, zodat als ze 's middags slaapt ik ook echt even tijd voor mij alleen heb. Ze helpt graag mee en anders speelt ze lekker even om me heen. Huishouden doe je toch geen uuuuuren per dag! (Althans, ik niet) Alleen dweilen vind ik handiger als ze slaapt.
Tip rondom kinderen: maak je niet te druk en trek je niet teveel aan van hoe anderen het doen. Dat kan je onnodig erg onzeker maken. Luister goed naar je moedergevoel en kijk goed naar de behoeftes van je kind. Jij kent jouw kind het best.


Wil je ook meedoen aan Maandag Moederdag? Stuur me dan een mailtje op
willekeblogt@outlook.com, dat stuur ik je de vragenlijst toe. Het is overigens niet de bedoeling om hier in de reacties flink te gaan discussiëren. Respectvol reageren mag natuurlijk altijd.

1 opmerking:

  1. Een tip om je dekbed op een eenvoudige manier in de hoes te krijgen (werkt echt!): http://www.grazia.nl/lifestyle/de-ultieme-truc-om-je-dekbed-in-de-hoes-te-krijgen. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen