Project bijkeuken is afgerond

Afgelopen zaterdag vertelde ik jullie er al wat over, we zijn dus bezig geweest in de bijkeuken. De wanden zijn geverfd en we hebben hem anders ingedeeld. Ik heb foto's gemaakt en ga jullie vandaag laten zien hoe het geworden is.


Vanuit de keuken kom je via de deur in de berging, bijkeuken of hoe je het ook noemen wilt. Het is niet heel groot zoals je ziet, maar het is fijn om zo'n ruimte te hebben, hoe klein ook. Hier is de aansluiting voor de wasmachine en ook de vrieskist staat hier (beiden links tegen de muur). De buitendeur zit rechts, waar die lompe grote doos nu half voor staat. Over een week wordt de blauwe container geleegd en zetten we die doos erbij, dan is dat weer opgeruimd. 


Om hierbij te kunnen, moet de tussendeur even dicht. Hier links staat m'n wasrekje, huishoudtrap en de dweilstok. En m'n wasmandenrek! Daar ben ik echt nog steeds zo blij mee. Het is het Algot-systeem van IKEA en het werkt erg fijn. Het scheelt ook in de ruimte ten opzichte van drie losse wasmanden. Boven op het blad staan twee potten wasmiddel, één voor gekleurde was en één voor witte was. Ik schep dat dus altijd over uit de dozen in deze potten (gewoon potten waar appelmoes in zat, lekker basic), vind ik mooier staan én ik vind de dozen waar ons vaste merk wasmiddel in zit niet fijn in gebruik. Verder nog een fles wasverzachter. Niet noodzakelijk om wasverzachter te gebruiken, maar ik vind het gewoon fijn en het ruikt erg lekker. Op de wasmachine staan de manden voor de schone was, ook gewoon IKEA. 


De eerste stellingkast, naast de vrieskist. Van boven naar onder zal ik je vertellen wat we hier bewaren. Op de bovenste plank de voorraad toiletpapier en keukenrol. De regenhoes van de kinderwagen, ontstopper en de emmer die ik altijd gebruik bij het poetsen. Zoals je ziet, ik heb toiletpapier genoeg voorlopig, maar de keukenrolpapier is bijna op. Daarom is het zo fijn om ruimte te hebben waar je spullen op een overzichtelijke manier kunt bewaren. Zonder overzicht en bergruimte, is het lastig om te besparen. Ik kan nu in één oogopslag zien dat ik de aanbieding toiletpapier van deze week voorbij kan laten gaan, tenzij hij echt heel erg goed is. Nu vraag je je misschien af, wat is een goede aanbieding? Ik reken altijd om naar een rol, dat heb ik geleerd van iemand. Meer dan 25 cent per rol is geen goede aanbieding, liever zit ik onder de 20 cent. Uiteraard wil ik geen schuurpapier gebruiken, maar het gewone huismerk van een supermarkt is vaak prima. Page nog fijner, maar die is vaak duurder. Misschien vind je dit erg ver gaan, snap ik ook wel. Maar dit is nou eenmaal wat ik stiekem erg leuk vind, koopjes scoren. ;-) Goed, toiletpapier genoeg dus, maar de keukenrolpapier moet ik even in de gaten houden. Dat gaat gelukkig niet zo hard, dus ik heb nog tijd genoeg om een aanbieding af te wachten. 
En daarom is overzicht dus zo belangrijk. Als jij je voorraad toiletpapier overal en nergens bewaard en geen vaste plek gebruikt, kan het zo zijn dat je ineens zonder zit en het moet kopen, terwijl het vorige week in de aanbieding was, 1+1 gratis. 

Op de tweede plank bewaar ik mijn schoonmaakspullen. De foto is toch van net te veraf gemaakt, maar ik heb dus nog afwasmiddel genoeg, maar er ligt geen reserve afwasborstel meer, die moet ik dus binnenkort even kopen. Net als schoonmaakazijn. Qua schoonmaakmiddelen gebruik ik niet zoveel bijzonders. Wat meer naar achteren staan wat agressieve schoonmaakmiddelen speciaal voor kalk en schimmel, van HG. Ook tapijtreiniger staat daar. Vooraan staat een fles wc-reiniger en een fles schoonmaakazijn. Allebei voorraad, want in de wc staat de aangebroken fles en in de keuken staat een sprayflacon schoonmaakazijn die ik bijvul wanneer hij bijna leeg is. 

Op de derde plank staat de voorraad wasmiddelen en de wasknijpers en aan de zijkant een vaas en het kussentje voor in het fietszitje van Rebekka, die wil ik schoon houden. 

Op de vierde plank staat een voorraad frisdrank, sap, wijn, bier en wat koek en nootjes. Als het niet in mijn voorraadkast staat, kan ik beter van die laatste twee afblijven, dus vandaar dat het hier staat. 

Op de onderste plank staat een doos voor oud papier, die kan ik leeg schudden als hij vol zit in de container. En een boodschappenkrat met glas en daarnaast opgevouwen boodschappentassen. 


De tweede stellingkast is meer Timon zijn ding. Boven op liggen wat afdekzeilen en oude doeken en wat gebruikte kwasten en rollers, dit voor als hij weer gaat klussen. 
In de gele krat op de tweede plank, zitten potten verf, schuurpapier en nieuwe kwasten en rollers. 
Op de derde plank staan potten muurverf en daarnaast nog van dat spul wat je met water aanmaakt om gaten op te vullen, geen idee hoe je het noemt. 
Op de vierde plank een voorraad luiers. Die gaan hier best hard, met wat er nu hier ligt en wat nog in de commode zit, kan ik denk ik twee tot vier weken vooruit. Rebekka gebruikt maat 5 en de tweeling maat 4, die maat 4 heb ik nog genoeg voor een week of twee, dus die bestel ik binnenkort weer. Wij gebruiken luiers van de Kruidvat. Eigenlijk is er altijd een aanbieding, namelijk twee grote pakken voor 25 euro. Er is ook wel eens een extra aanbieding, bijvoorbeeld 4 kleine pakken voor 20 euro. Ik reken altijd terug wat het per luier kost, want heel vaak is het niet voordeliger, die extra aanbieding. Laatst was het wel voordeliger in maat 5, maar ik maat 4 was de gewone aanbieding het voordeligst. Dus als je wilt besparen, moet je toch echt zelf goed meekijken. Kruidvat bezorgd gratis vanaf 50 euro. Ik bestel dus vaak en laat het bezorgen. Wij gebruiken ook nog babyvoeding en verder hebben we nog wel eens wat nodig als shampoo, tandpasta of zo, dus aan die 50 euro zitten we zo. 
Op de onderste plank staat de gereedschapskist met wat schroevendraaiers en daarnaast nog wat kleine dingen die daarbij horen.

Verder staat hier ons schoenenrek aan de ene kant van de deur, aan de andere kant staat de prullenbak met een vuilniszak voor plastic. Nare geurtjes blijven zo uit de keuken en woonkamer, dat vind ik wel prettig. 

Een heel verhaal, maar dit is dus hoe onze bijkeuken eruit ziet. Ik hoop dat je wat hebt aan deze blogpost, misschien motiveert het je, misschien vind je het te ver gaan. Hoe dan ook, ik kan het je aanraden, zorg voor overzicht en een vaste plaats voor zoveel mogelijk spullen in je huis, dat zorgt voor rust.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n opgeruimde bijkeuken! Je hebt er echt iets praktisch van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk lijkt me dat; een bijkeuken! Zelf hebben we de wasmachine op zolder, vooral 's zomers - als ik buiten droog - sjouw ik me een breuk met die wasmanden :(... Ik heb wasbare luiers/billendoekjes/toiletdoekjes/snoetenpoetsers, dus de wegwerpluiers, toiletpapier en keukenpapier gaan hier niet zo hard. Wegwerp heb ik een stuk of 10 maat 2 (laatst 2ehands nieuw gekocht - snap je het nog ;)? - van iemand met een tweeling die er teveel had) en even zoveel in maat 3 (uit een luierkrans van de kraamtijd). Gebruik ik in geval van hele hoge nood als ik echt een keer niks meer heb, maar komt misschien 1x per 4 weken voor ofzo, dus bijna niks. M'n gestelde budget is daarbij wel de stimulans, hoor, voorheen greep ik bijvoorbeeld als ik wegging gemakkelijk naar wegwerp, nu niet meer :)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook echt super fijn en ben er heel blij mee. Zo'n handig plekje voor alle spullen die niet in de overige ruimtes passen.

      Wat goed dat je zoveel wasbaar doet, erg knap. Het lijkt mij gaaf, maar ik kies zelf snel voor gemak, om eerlijk te zijn.

      Je budget is 50 euro, toch? Dan moet je niet te snel naar wegwerp grijpen, lijkt me.

      Verwijderen