Bruiloft vieren met een klein budget

Trouwen met een klein budget, wij hebben het gedaan, zo'n drie jaar terug. Het was echt een geweldige dag en ik kijk er met veel plezier op terug en vind het dan ook zeker een blogje waard.

Waarom?
Heel simpel, er was niet veel geld. Er was geen 15.000 euro voor handen om die te besteden aan een bruiloft, dus we moesten het wel simpel houden. Ik denk zelf niet dat het daarom minder mooi is geweest, ik bedoel, ik trouwde met de liefde van mijn leven, wat wilde ik nog meer. Alles daarnaast is bijzaak. Natuurlijk kan je er veel dingen omheen hebben om de dag nog specialer te maken, maar het is niet persé nodig.

De jurk 
Je kunt prima besparen op je trouwjurk, als dat voor jou niet enorm belangrijk is. Je kunt hem laten maken door bijvoorbeeld een erg handige moeder of zus. Of tweedehands kopen. Je kunt hem huren. Genoeg opties waarmee je geld kunt besparen. Ik was zwanger en had een jurk laten maken. Achteraf gezien zag ik op deze site wel jurken die ik mooier vond, maar ach, daar kan ik wel mee leven. Het is alleen dat ik dat dus anders zou doen als ik het kon over doen.

Het pak
Volgens mij is alles wat met trouwen te maken heeft gewoon flink aan de prijs. Ook het trouwpak. Maar in een gewoon pak kan een man ook een prachtige bruidegom zijn gelukkig. Dus kocht Timon een gewoon, normaal pak.

Foto gemaakt door Kellyfoto's 

De locatie
Je kunt ook een heel gezellige dag hebben op een locatie die geen officiële trouwlocatie is natuurlijk. Het wordt toch grotendeels bepaald door de mensen die er zijn en op een bijzondere dag als een trouwdag, hangt er al snel een feestelijk sfeertje, toch? De aankleding moet je dan wel zelf doen, maar je kunt allerlei versiering vaak best wel goedkoop vinden als je goed zoekt.

Eten en drinken 
Door zelf in te kopen en bediening te regelen, kun je ook besparen. Je betaalt dan natuurlijk veel minder als dat je het laat doen. Dat moet uiteraard wel kunnen op de locatie waar jij je bruiloft wilt vieren. Bij ons kon dat, wij hadden een zaaltje gehuurd met een soort weiland waar we tenten neer zouden zetten, maar het was snikheet (26 weken zwanger...) dus totaal niet nodig. Echt geweldig, zo heerlijk buiten. Je hebt de garantie alleen niet, ook niet als je in de zomer trouwt, dus regel altijd iets zodat je gasten niet nat regenen, want volgens mij doet dat de sfeer op je bruiloft flink omslaan.

Bruiloftsgasten 
Je hoeft niet het hele land uit te nodigen hè. Het is jouw feestje en jij moet het betalen. Kies dus mensen uit waarvan je wilt dat ze de mooiste dag uit je leven (gedeeltelijk) bijwonen, maar voel je nergens toe verplicht omdat het zo zou horen.

De bruidstaart 
Erg lekker, maar ook wel prijzig. Je kunt ook een leuke gewone taart kopen. Wij bestelden een fototaart van de Hema.

Trouwkaarten 
Net als geboortekaartjes kun je op internet genoeg aanbieders van trouwkaarten vinden die goed betaalbaar zijn. Wij zijn erg fan van kaartje2go, we hebben daar al meerdere keren besteld en altijd meer dan tevreden over de verhouding tussen kwaliteit en prijs.

De trouwauto 
Een trouwauto kost volgens mij flink wat geld. Wij hebben er geloof ik geeneens naar gekeken, er waren dingen die hoger op het lijstje stonden, zeg maar. Ik zou zeggen, kijk eens om je heen of je van iemand een auto kunt lenen die een leuke uitstraling heeft.

De bloemen
Als laatste, de bloemen. Wij hebben niet bespaard op het boeket, wel op de corsages en dat ding op de auto. Met lintjes en kant hebben we zelf wat geknutseld en dat zou ik zo weer doen, die blijven mooi. Een corsage is ook echt zo'n ding wat volgens mij het grootste gedeelte van de gasten gewoon weggooit na afloop van de bruiloft, dus is wat mij betreft een prima post om op te besparen.

Je leest het al, er zijn genoeg manieren te verzinnen waardoor je gewoon kunt trouwen met een klein budget. Schroom vooral niet om het kenbaar te maken aan de mensen om je heen, je zult zien dat er lieve familieleden en vrienden willen helpen en meedenken.

Heb jij ook je bruiloft gevierd met een klein budget?

8 opmerkingen:

  1. Ja en nee... Jacquet werd gehuurd (Peter draagt dagelijks een gewoon pak, dus net iets anders vond ik leuk. Ik had gevraagd om een jacquet, maar hij zei dat hij dat stom vond... Dubbele verrassing dus toen hij het wel had ;)) Jurken (voor mij en m'n zusje van 11 die bruidsmeisje was) maakte m'n moeder (ze is coupeuse) en ikzelf. Dat was een flinke investering, maar veeeeeel goedkoper dan 2 jurken kopen. En kkon helemaal zelf bedenken hoe ik het wilde...

    We hadden een mooie trouwlocatie waar de prijzen acceptabel waren en waar we heerlijk konden eten.

    We hadden paardenkoetsen (echt niet low-budget, maar een langgekoesterde wens van mij ;))

    We leenden voor de lange afstand van een bekende een mooie auto (dus wel weer low-budget)

    Zoiets ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jullie hebben vast een prachtige dag gehad!

      Verwijderen
  2. Deels! Trouwpak gekocht bij een outlet en wordt nu gebruikt voor het werk. Mijn trouwjurk heb ik 2ehands gekocht. Ik vond het zonde om een dure jurk te kopen die je uiteindelijk maar 1 dag aan hebt. Op de trouwlocatie hebben we absoluut niet bespaard. Trouwauto was er dan weer niet. Door goed te kijken wat voor ons echt belangrijk was, konden we zo toch een prachtige dag hebben, volledig naar onze wens, zonder dat het extreem veel geld kostte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat laatste stukje is precies waar het om gaat, met alles in het leven eigenlijk; kijken naar wat echt belangrijk is. :-)

      Verwijderen
  3. Ik denk dat wij een gemiddeld budget hadden. Nu zou ik er eerlijk gezegd veel minder geld aan uitgeven!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je er nu minder geld aan zou uitgeven, heb dat wel vaker gehoord van mensen die al jaren getrouw waren en het best grootst gevierd hadden. Dat ze het achteraf gezien anders hadden gevierd. :-)

      Verwijderen
  4. Leuk om te lezen. Mijn jurk was wel nieuw maar niet duur en ben toevallig net foto's aan het verzamelen om hem te verkopen.
    We zijn gratis getrouwd bij het gemeentehuis, dat vonden we namelijk zo nutteloos aangezien we ook in de kerk trouwden. We hebben een receptie bij mijn ouders in de schuur gedaan en zijn met 22 mensen uit eten geweest. Foto's hebben we door mijn broer en schoonzus laten maken, allebei hobbyfotograaf. Wel bloemen en corsages voor die 22 mensen maar dat waren de kosten niet.
    Ik ben nog altijd blij met onze keuzes, het was echt een mooie dag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je er zo op terug kijkt, klinkt als een hele leuke dag!

      Verwijderen