Hergebruik

Soms ben je op zoek naar iets, maar heb je het eigenlijk gewoon al in huis. Alleen dan in een andere vorm dan in je hoofd zat. Dit klinkt nog een beetje vaag, geloof ik, maar als je verder leest, ga je wel snappen wat ik bedoel.

Georganiseerde keukenlades
Dit is één van onze keukenlades. Persoonlijk vind ik hem zelf lekker georganiseerd. Alles heeft zijn eigen plaats, er is een bakje voor pleisters, twee voor keukenhulpjes en ga zo maar verder. Wat ons helpt bij de la opgeruimd en overzichtelijk houden, is bakjes. Daardoor kan niet alles door de la gaan schuiven als je hem weer eens geïrriteerd een flinke klap geeft als het leven weer eens een beetje tegenzit. ;-) Nu kan je vast wel ergens handige organizers kopen, maar je kunt ook materiaal gebruiken wat je anders zou weggooien. Dit zijn doosjes waarin koekjes zaten, het functioneert prima zoals je ziet en het heeft dus een tweede leven gekregen. Door zulk materiaal te gebruiken, spaar je geld uit én het is goed voor het milieu. Misschien eet je nooit koekjes (goed bezig!), maar niet getreurd, je kunt je bakjes van margarine ook prima gebruiken. Misschien moet je ze wel iets lager maken door er een randje vanaf te knippen, omdat de lade anders niet wil sluiten.

Fijne schoonmaakdoekjes
Ik ben een hele tijd op zoek geweest naar fijne schoonmaakdoekjes. Ik vond doekjes van microvezel fijn, lekker dun, maar helaas is microvezel niet echt geweldig voor het milieu, heb ik begrepen. Ik weet er niet alles van, maar we proberen wel wat bewuster om te gaan met de aarde en dus besloot ik op zoek te gaan naar een alternatief van gewoon katoen. De meeste schoonmaakdoekjes zijn dat alleen niet, ze zijn vaak van ander materiaal gemaakt.
Ik had al eerder gelezen dat hydrofiele luiers handig zijn voor je ramen, je kunt ze daar streeploos mee droog maken. Dat bracht me op het idee om even te testen of ze misschien ook wel gewoon fijn zijn als schoonmaakdoekjes. Ik heb een paar oude hydrofielen in stukken geknipt en vervolgens heeft m'n moeder die netjes afgewerkt. En nu heb ik dus echt hele fijne, lekker dunne schoonmaakdoekjes!


Deze roze gebruik ik voor het sanitair. Ik heb ook witte, die gebruik ik voor alle andere dingen.

Voorraadpotten
Ik heb er al eerder over geschreven, maar glazen potten van appelmoes of bonen kun je prima gebruiken als voorraadpotten of om bijvoorbeeld een restje of babyhapje in te vriezen.


Deze foto is van hoe ik ze als voorraadpotten gebruik. 

Ik vind het zelf echt leuk om te ontdekken waar je materiaal dat je anders weg zou gooien, toch nog voor kunt gebruiken. Dat wil ik echt vaker gaan doen in plaats van alles maar klakkeloos te kopen in de winkel omdat dat de makkelijkste weg is. 

Ik ben benieuwd, hoe sta jij hier tegenover?

6 opmerkingen:

  1. Leuk! Hier worden hydrofiele luiers telkens minder voor de kinderen gebruikt en telkens vaker in de keuken en bij het schoonmaken. ☺ ze zijn super handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de glazen potten meteen toegepast na je vorige blog daarover! Eén voor permanent gebruik en de andere omdat ik suiker mee wilde nemen een weekendje weg maar geen handig bakje voorhanden had. Ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit is eigenlijk wel een hele goede tip en als je allemaal dezelfde potjes gebruikt ook wel netjes...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het staat rustiger als je allemaal dezelfde potten gebruikt, vind ik. :-) Daarom ben ik ook zo fan. ;-)

      Verwijderen