Het boodschappenbudget

Vorige week beloofde ik jullie dat ik nog eens uitgebreider zou bloggen over het weekbudget en wat we daarvan kopen, vandaag is het een goed moment daarvoor. Eerst het weekmenu, die maak ik echt altijd, super fijn. Ook prima leidraad voor je boodschappenlijst.

Weekmenu
Vrijdag: Doperwten, gebakken aardappelen en vissticks
Zaterdag: Friet en mini snacks
Zondag: Chili con carne met rijst
Maandag: Bloemkool, gekookte aardappelen en gehaktballen
Dinsdag: Sperziebonen, gekookte aardappelen en hamburgers
Woensdag: Groentensoep en brood
Donderdag: Preipannetje met rijst

Dit is voor ons een heel gemiddelde week. Friet eten we iedere zaterdag eigenlijk wel en verder een aantal keer AGV omdat het lekker makkelijk is en weinig inspiratie vergt en verder wat gerechten waar we zin in hebben of waarvan ingrediënten juist die week in de aanbieding zijn.

Deze week hoeven we weinig te kopen voor het avondeten. Veel groenten zitten nog in de vriezer en ook het preipannetje en chili con carne komen uit de vriezer omdat we zulke dingen altijd dubbel koken. Daarom kochten we deze week verschillende producten om de voorraad aan te vullen, daar is dan precies ruimte voor in het budget.

Groente en fruit
Conference peren 2 kg
Elstar appels 2 kg
3 x Bananen
1 x Wortels
1 x Verspakket groentesoep

Fruit is gewoon voor de hele week. De wortels kook ik voor de tweeling, Timon en Rebekka houden niet zo van wortels dus wij eten dat vrijwel nooit als avondeten, maar Hadassa en Damaris vinden het wel lekker, dus maak ik hier hapjes van die dan in de vriezer kunnen.
Voor ons avondeten gebruik ik heel vaak diepvriesgroenten, want die zijn goedkoper, makkelijker in gebruik omdat het zo in de pan kan en volgens mij net zo gezond. Momenteel heb ik heel veel zakken groenten in de vriezer dus die heb ik deze week niet gekocht. De groentesoep is een pakket waar alles wat ik nodig heb al in de juiste hoeveelheden zit, ideaal. Dat was een persoonlijke bonus en kostte €2,63, daar kunnen we twee dagen van eten als we er iets bij maken van een tosti of zo.

Vlees en vis
2 x Vissticks
2 x Mager rundergehakt

Het rundergehakt was in de aanbieding, twee voor 5 euro, dus kocht ik er uiteraard twee ondanks dat ik er maar één nodig hebt. Komt wel weer van pas. Één pakje vissticks eten we vanavond, de ander blijft in de vriezer.

Overige avondeten 
2 x Croma
1 x Mini snacks
1 x Ketchup
2 x Zilvervliesrijst 

Dit spreekt wel redelijk voor zich, geloof ik. Een deel van de mini snacks eten we bij de friet, gewoon een keer in plaats van een frikadel of zo.

Zuivel
3 x Volle kwark
3 x Griekse yoghurt

De volle kwark eet ik altijd in plaats van brood als ontbijt. De Griekse yoghurt is als toetje. We hadden een tijd op zondag een specialer toetje, bijvoorbeeld ijs of lekkere pudding. Zou eigenlijk niet weten wanneer en waarom we gestopt zijn. Wel beter voor portemonnee en het lijnen. ;-)

Beleg en dergelijke
1 x Hagelslag
1 x Jam
1 x Zuivelspread
1 x Komkommer spread
2 x Volkoren crackers
2 x Volkoren beschuit

Even de voorraad aanvullen, de crackers en het beschuit waren in de bonus. Het beleg niet, maar dat moest aangevuld worden. Zuivelspread geef ik de tweeling en Rebekka regelmatig op brood, eigenlijk als vervanger van smeerkaas, dat is erg zout.

Baby
3 x Fruithapje
2 x Groentehapje
1 x Rijstebloem

Dit was in de bonus, dus hoewel ik nog genoeg had, nam ik het mee. Het is toch lang houdbaar en komt altijd van pas. De kinderen krijgen vers fruit, maar ook wel eens een potje als het verse fruit niet rijp of op is. Of als we ergens heen gaan. Groente eten ze wat wij eten, behalve als we iets eten wat ze nog niet mogen. Dan eten ze uit de vriezer, die wortels bijvoorbeeld of een potje. Groente krijgen ze vaker uit een potje dan fruit, ik denk twee a drie keer per week.

Overige
1 x Kokosolie
1 x Baking soda
1 x Maïzena

Ik heb een recept gezien om zelf deodorant te maken, dat lijkt me wel leuk om testen. De ingrediënten zijn dingen die anders ook wel opkomen, dus ik gok het er op. Kokosolie was het duurst, meer dan 6 euro, maar je kunt daar prima mee bakken. Ik deed dat eigenlijk ook altijd, geen idee waarom ik op een gegeven moment weer olijfolie ben gaan gebruiken.

Het totaalbedrag van de boodschappen inclusief 56 koopzegels is 61,07.
Prima binnen budget. Er moeten alleen nog 5 broden a 0,79 worden gekocht, maar die waren op gisteravond.

Dit is wat wij zo'n beetje in een gemiddelde week eten. Vaak zijn de boodschappen toch wel een tientje duurder, maar dit keer kunnen we gewoon veel uit de vriezer halen. Super fijn dus.

Heb jij een weekbudget? Lukt het je goed om daarmee uit te komen? 

1 opmerking:

  1. Een leuke sport om binnen het budget te blijven. Hier lukte het deze week niet. Maar ik verdeel het geld over 4 weken, dus volgende week hebben we gewoon minder te besteden. Heb veel dingen op voorraad gekocht, die ik toch elke week nodig heb.

    BeantwoordenVerwijderen