Hand op de knip - hebben we het gered?

Nee, een dikke vette nee! Dat is ons niet gelukt. Een tijdje terug vertelde ik dat we de broekriem zouden aantrekken vanwege een dure maand. Inmiddels is die voorbij, op 20 mei ging de nieuwe maand in en heb ik de balans opgemaakt.

Ik heb een mooi overzicht waarin ik elke uitgegeven cent noteer en ik heb daarin een categorie Boodschappen & verzorging. Dat waren eerst twee aparte categorieën, maar dat werkte niet goed genoeg wat mij betreft. Soms koop ik tandpasta bij de supermarkt, dan weer bij de drogist en hetzelfde voor wc-papier en al die andere dingen. Dus heb ik het samengevoegd, dan hoef ik geen bonnen meer uit te pluizen en kan ik gewoon één bedrag noteren. Goed, ik heb die categorie dus nagelopen en als ik alle uitgaven bij de AH optel en dat deel door vijf, kom ik op €72,61 uit, dat hebben we dus gemiddeld uitgegeven aan de weekboodschappen, maar daar kunnen dus dingen bij zitten die eigenlijk bij verzorging horen, denk aan billendoekjes en tandpasta. Maar goed, ruim 20 euro over het doel heen wat ik had gesteld. Jammer! Maar, laten we het positief bekijken, ik moet me in principe houden aan 75 euro per week voor de boodschappen en dat is dan wel weer prima gelukt. Daarnaast deden we het verder ook prima in de andere categorieën, op die van kleding na, maar dat is ook niet gek met twee bruiloften in het vooruitzicht.

Voorraad
Wat ook wel een hoop verklaard, is de voorraadkast en de vriezer. Die zijn allebei lekker gevuld. Ik heb er nog wat maaltijden in zitten en daarnaast veel groenten. Ik kocht bijvoorbeeld een zak paprika's van 1 kg, de buitenbeentjes van de AH, maar had lang niet alles nodig. Zo'n stoplicht paprika's, dus drie stuks, kost €1,89. Een zak buitenbeetjes €2,99.


Er zaten wel wat kleintjes tussen, maar dat geeft niet, ik snij het toch fijn. Ik maakte vier groepjes van drie of vier paprika's die samen goed zijn voor twee normale paprika's, sneed ze en deed ze in bakjes. Drie in de vriezer, waar er al één lag, en één in de koelkast voor de maaltijd van de volgende dag. Daar ligt ook nog geraspte kaas, dat kun je prima invriezen als je over hebt. Die paprika's en kaas zijn handig voor deze twee recepten: vegetarische wraps en chili sin carne. Bij die laatste zou je een avocado moeten toevoegen, ik moet zeggen dat je die prima weg kunt laten als je het recept wat meer budget wilt hebben. Avocado is toch wel een wat duurder product namelijk. 

Verder weer de voorraad broodbeleg aangevuld en ik heb echt nog iets van 45 eieren, die had ik per ongeluk teveel op het lijstje gezet. Dus daar profiteren we aankomende weken weer van.

Vegetarisch
Trouwens, wel leuk om te vertellen, ik kook nog steeds grotendeels vegetarisch. Het bevalt ons eigenlijk wel prima. Het is helemaal niet verkeerd in allerlei opzichten om te minderen met vlees, dus ik blijf er nog even mee door gaan. Ik wil nog steeds het vlees dat we kopen biologisch kopen, maar uiteraard is dat nog steeds duur en dus is vegetarisch eten een prima oplossing.

Goed, we hebben het dus niet gehaald, maar eigenlijk vind ik nog steeds dat we het wel prima doen.

Lijkt het jou wat om te minderen met vlees eten? 

8 opmerkingen:

  1. Nieuwe ronde, nieuwe kansen Willeke ;)... Als je nu zoveel voorraad hebt, kun je overwegen om het nu tot de zomervakantie bijv. met minder te doen en dan je spaardoel te bereiken met behulp van je vakantiegeld en je extra sparen door minder uit te geven. Maar: Alles alleen doen als je het leuk vindt ;)... Heel veel succes, het gaat je vast lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo zie ik dat ook. Nieuwe ronde en nieuwe kans! Ik ga gewoon proberen zo weinig mogelijk uit te geven. Maar sowieso niet meer dan 75, mijn originele budget.

      Verwijderen
  2. Ik eet vegetarisch en hoe langer je zo kookt hoe lekkerder het steeds wordt en hoe geïnspireerder je raakt. Buiten dat is het om veel andere redenen ook goed, minder vlees eten, ga zo door zou ik zeggen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Her bevalt ons ook echt prima en ik voel me er ook wel beter bij. Vlees van dieren die een goed leven hebben gehad en niet onnodig hebben hoeven lijden, daar heb ik geen problemen mee eigenlijk. Maar die kilolknallers, nee, die komen er hier niet meer in, dan liever vegetarisch koken!

      Verwijderen
  3. Wij eten al minder vlees en dat gaat makkelijker dan ik dacht. Ik vind dat je het nog best goed doet met dit budget. Hoe groot is je gezin?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. We hebben drie jonge kinderen. Luiers zijn buiten dit budget, doekjes wel vaak binnen budget, al gebruiken we meestal wasbare billendoekjes.

      Verwijderen
  4. Wij eten nu 2 keer in de week geen vlees. Dat is al een hele stap in ons gezin ;-) Ik zou nog meer willen minderen maar dan krijg ik ruzie met de man ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed, alle beetjes helpen. Ik merk dat het hier heel goed werkt om gewoon totaal nieuwe dingen te koken en proberen en niet onze oude recepten te maken maar dan zonder vlees zeg maar. Dan mis je het heel erg omdat je de oude smaak nog in je hoofd hebt. Zo ervaren wij het tenminste. ;-)

      Verwijderen