Ik word er blij van - Wasjes draaien

In deze serie vertel ik over iets rondom het huishouden of moederschap en leg uit waarom ik er zo blij mee ben. Dit kan echt van alles zijn. Deze keer laat ik je zien hoe ik de was doe.

Blij worden van de was is trouwens een groot woord. Ik word er blijer van als het lekker loopt, maar ik zou het meest genieten als was gewoon niet zou bestaan. Dat valt op te lossen door altijd dezelfde kleren aan te trekken of gewoon geen kleren, maar beide ideeën staan me niet zo aan, dus wassen we gewoon verder.


Hier begint het allemaal, bij de wasmachine. Iedere ochtend sorteer ik de was die op verschillende plekken in huis zich verzamelen. De bovenste bak is voor witte was, middelste voor bont en onderste voor zwart. Vervolgens zet ik meteen een was aan. Ik gebruik huismerk waspoeder en daarnaast afwisselend wasverzachter of azijn. De manden en de mandhouder zijn van IKEA en ze besparen ruimte, dus ideaal. 

Als de was klaar is, hang ik hem meestal boven op. Maar soms, als het lekker weer is, hang ik het buiten. 


Vandaag was naast een witte was ons beddengoed aan de beurt, die laatste hangt dus buiten, die is dan zeker weten droog en die vouw en strijk ik dan niet omdat ik het bed er weer mee opmaak, scheelt weer. 


Ik heb meerdere van deze rekjes, van de Action, op één rekje kan ik een trommel kwijt, er staan er twee boven, maar ik gebruik er meestal maar één. We hebben geen droger, al heeft die wel een tijd op ons wensenlijstje gestaan. Hij is er nu definitief vanaf, als ik goed bij blijf met de was, is het prima te doen zonder. Het scheelt geld, want je hebt eerst de kosten voor het aanschaffen en vervolgens betaal je er iedere keer dat je hem gebruikt weer voor vanwege het stijgen van je energieverbruik. Daarnaast is was drogen aan de lijn natuurlijk beter voor het milieu en schijnt je kleding sneller te slijten door gebruik van een droger.


Het rekje staat in de buurt van mijn strijkplank. Die gebruik ik dus bij het opvouwen van het wasgoed en natuurlijk om te strijken. Ik heb een hele tijd heel weinig gestreken, ik streek alleen nog maar Timon's overhemden. Maar sinds een maand ongeveer ben ik er weer mee begonnen. Meestal doe ik het als de tweeling wakker wordt, dan neem ik Rebekka mee naar boven en die leest dan op haar manier een boekje voor en speelt wat met ze terwijl ze nog in bed liggen en dan ruim ik een was op. Dus vouwen en strijken wat gestreken moet worden. Soms spaar ik de strijk op en vouw ik alleen, dan strijk ik gewoon een heel eind weg als Timon thuis is en beneden bij de kinderen, maar gelijk doen heeft wel mijn voorkeur. Ik doe het dus altijd boven, dan kan ik het gelijk ophangen en daarnaast vind ik zo'n heet strijkijzer toch wel gevaarlijk voor de kinderen. 
Ik merk trouwens echt dat ik meer tijd heb voor dingen als strijken, ramen wassen, tuin enigszins bijhouden en zo nu de tweeling ouder wordt en zichzelf uitstekend een tijdje kan vermaken, erg fijn. 

Hoe doe jij jouw was? Altijd uitpuilende wasmanden of valt het mee? En strijk je of geloof je het wel en doe je het niet? 

8 opmerkingen:

  1. Ik spaar m'n was wel op tot ik mijn trommel echt vol heb (kheb een 7 kg trommel). Vandaar iets grotere wasboxen. Strijken heb ik geen hekel aan, ik vind het zelfs wel leuk om te doen, maar het kostte me teveel tijd. Nu doe ik alleen nog nette shirts van Peter en z'n overhemden (is met iedere dag een set al zeker 7 van elk in de week). Paar mini-overhemden van Jochanan of iets voor netjes van mezelf en ik heb een mand vol...
    Ik houd de was wel bij, maar soms heb je gewoon 2 dagen dat er niet van komt, dan heb je iets meer. Gisteren toevallig 3 of 4 gedraaid, dus ik heb nu 3 rekken volhangen en ga zo beginnen met hoopje opvouwen en opruimen :D...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alvast succes!

      Mijn trommel is 8 kg, één zo'n witte mand tot de rand gevuld is een trommel vol. Lijkt misschien kleiner op de foto. De mand voor zwarte was zit nooit helemaal vol op het moment dat ik die was, maar daar hebben we gewoon minder van, het meeste is wit of bont.

      Verwijderen
    2. O, dan lijken ze inderdaad kleiner ja! Het ziet er wel handig uit. M'n wasmachine staat alleen op zolder en m'n wasboxen op de eerste verdieping. Alleen zo'n systeem zou evt. weer in de badkamer kunnen staan of zou dat te vochtig zijn? kHeb nu van die rieten manden, kan echt niet in de badkamer ;)...

      Verwijderen
    3. Ik denk dat het wel in de badkamer kan. Het is het algot systeem van Ikea. :-) Maar, de manden hebben niet zo'n fijne vorm om zo op je heup te zetten en de trap op te lopen. Dus lijkt mij niet handig om dat iedere dag te moeten doen.

      Verwijderen
  2. Ik heb absoluut geennhekel aan de was. Ik draai 1 of 2 wassen per dag en soms wat meer, als ik ineens een bevlieging krijg en kussens ofzo wil wassen. Wij hebben 2 wastonnen in de douche staan. Eennvoor wit en een voor bont. De jongens kunnen zo hun was zelf opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk, lekker wassen en alles opfrissen. :-)

      Verwijderen
  3. Hier is het heel wisselend, soms met regelmaat 1 was en soms ineens 3 op een dag. Wat hier wel vaak blijft liggen is gevouwen was. Eerder ruimde ik dat op als de jongens in bad zaten maar nu breng ik altijd dochterlief naar bed en daarna heb ik er geen zin meer in. Er staan nu dus 4 manden gevouwen was te wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik draai mijn wassen zoveel mogelijk s'nachts en zaterdags. Als het kan gaat hij naar buiten. Anders gaat de witte was in de droger en de rest op een rek in de keuken. Ik droogde altijd boven in het trapgat. Maar omdat mijn dochter en ikzelf astma hebben ben ik daar mee gestopt. In de keuken zit een afzuigsysteem dat altijd aan staat en dat neemt het meeste vocht weer weg. Maar er gaat niets boven buitenlucht.

    BeantwoordenVerwijderen