Waarom minimaliseren?

Ik schrijf er best vaak over, minimaliseren en ontspullen. Ik vind het leuk om te doen en zie er de voordelen van in, dus dat maakt dat ik er anderen ook over wil vertellen. Maar waarom doe ik het nou?

Rust
Het levert rust op. Minder spullen betekent meer rust in een ruimte en minder prikkels. Een rustige ruimte betekent voor mij een rustig hoofd en minder afleiding.

Overzicht 
Minder spullen betekent meer ruimte voor de spullen die ik al heb en niet kan missen. Er is meer ruimte in kasten dus ik kan dingen breder neerzetten in plaats van stapelen en aanduwen. Daardoor zie ik wat ik heb en is er dus een goed overzicht.

Meer tijd
Ik denk dat ik door flink te minimaliseren meer tijd over heb dan daarvoor. Schoonmaken en opruimen gaat namelijk veel sneller en soepeler. De woonkamer is in mum van tijd gesopt en gezogen, nu er niet overal ditjes en datjes staan. Of dan onze kledingrekken. We hebben veel minder kleding dan voorheen en dat maakt dat de keuze niet reuze is, waardoor het me veel minder tijd kost te bedenken wat ik aan ga trekken. Er zijn een paar opties voor iedere gelegenheid, dus hoef ik niet uren te peinzen.

Consuminderen 
Minimaliseren bracht ons consuminderen. Of consuminderen bracht ons minimaliseren. Ik weet het niet zo goed, maar voor mij hangt het deels samen. Ik ben meer tevreden met wat ik heb en streef minder naar nieuwe dingen, waardoor we dus minder kopen. Vroeger kocht ik veel meer kleding, schoenen en gewoon ditjes en datjes, maar daar zaten zoveel dingen bij die het net niet waren en die ik uiteindelijk geeneens droeg en nu vind ik de dingen die ik heb ook echt leuk en ik draag ze ook daadwerkelijk.
Het gaat niet altijd samen op. Ik heb bijvoorbeeld wel eens goede dingen weggedaan om er wat nieuws voor terug te kopen, dat is dan niet consuminderen, maar wel minimaliseren, want ik werd van wat ik had echt niet blij. ;-) En ik denk dat het ook best oké is om af en toe eens iets te kopen ondanks dat het niet 100 procent nodig is.


Wat vind jij van minimaliseren? Wat heeft het jou gebracht? 

3 opmerkingen:

  1. Hier ook een poging aan t doen.. maar pfff wat een klus. Moet je nagaan wat een zooi ik heb ;-) probeer nu ieder geval elke week wat weg te doen/op mp te zetten .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bezig! Nog even voor de baby er is, haha. Nesteldrang?

      Verwijderen
  2. Ik ben nu ruim 2 jaar aan het minimaliseren en al een heel eind in dit proces. Ik vind het heerlijk. het heeft me zoveel rust, tijd, geld en bewustwording gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen