Wasbare wattenschijfjes

Jullie hebben het vast wel gemerkt door sommige blogs, ik probeer wat groener te leven. Hergebruik van spullen, minder afval, minder vlees eten. Dus wilde ik wasbare wattenschijfjes, want iedere dag zo wat van die dingen weggooien terwijl er een alternatief is, is niet nodig.

Ik had nog oude handdoeken liggen, net als dat ik nog genoeg hydrofiele luiers heb. Ik gebruikte een schaaltje voor het maken van een mooie cirkel op karton en nadat die was uitgeknipt, had ik een goede basis om ronde wattenschijfjes te kunnen aftekenen en vervolgens uitknippen.


Dit zijn ze, de wasbare wattenschijfjes. Ze bestaan uit twee laagjes hydrofiel en daar tussen een laagje badstof. Dat middelste laagje moet natuurlijk blijven zitten, dat gaat op deze manier prima. Ik heb ze trouwens niet zelf genaaid, dat deed mijn moeder! Handig. ;-)

Hoe bevalt het?
Prima! Het is wat stugger, maar als ik ze een klein beetje vochtig maak voordat ik er reinigingsspul op doe, valt dat mee. Ze zijn lekker groot, dat vind ik fijner dan om de haverklap een nieuw wattenschijfje te moeten pakken. Ik gebruik ze voor alles waar ik normaal ook een wattenschijfje voor gebruik, behalve voor nagellak verwijderen. Dat gaat denk ik geen succes zijn, maar ik heb toch nog een pak wegwerp liggen, dat kan dan mooi daarvoor gebruikt worden. 
De wattenschijfjes zelf gaan gewoon in de was bij de witte was met handdoeken en washandjes en zo. Het neemt natuurlijk amper ruimte in dus reken ik geen extra kosten om ze uit te wassen, wat dus betekent dat we geld besparen door het gebruik van deze wattenschijfjes. Het is misschien weinig, maar je weet, alle beetjes helpen. Het is ook nog eens beter voor het milieu, dus een prima beslissing om over te stappen.

Dan iets heel anders. Ik kreeg een mail met de vraag of ik mee wilde doen aan een online enquête naar werkende moeders en thuisblijfmoeders. Ook vroeg ze me of ik wat aandacht wilde geven aan deze enquête op mijn blog. En dat doe ik dus hierbij, vooral omdat ik het zelf leuk vind dat dit onderwerp is uitgekozen. Dus dames, als jullie nog een paar minuutjes hebben...

2 opmerkingen:

  1. wat slim en inderdaad het bespaard niet veel maar toch. En geen vervuiling.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joh, alle beetjes helpen, al scheelt het maar 5 euro per jaar, is toch 50 in 10 jaar. Als je 10 van dat soort besparingen doet; tadaaa kun je een leuk weekend van weg ;)...

    BeantwoordenVerwijderen