Juli: no-spend-challenge

Geld besparen kun je op twee manieren doen: zoveel mogelijk zien te bemachtigen voor zo weinig mogelijk of genoegen nemen met minder en dus minder uitgeven.

Dat eerste kan je doen door zo goedkoop mogelijke producten te kopen. Of je pluist iedere week de folders volledig uit en doet een rondje langs de supermarkten en koopt overal de beste aanbieding. Of je gaat iedere morgen een rondje doen in de supermarkt om de producten te kopen die in verband met de houdbaarheidsdatum een kortingssticker hebben. Dat kost dus wel tijd en in ons geval ook benzine, dus die besparing wordt dan wel wat minder natuurlijk.

Het laatste is wat mij betreft een veel betere manier van besparen die ook veel meer voldoening geeft, alleen wel lastiger is voor mij persoonlijk. En volgens mij ben ik daar niet alleen in. Dat wordt natuurlijk ook wel gevoed doordat je op alle mogelijke manieren geprikkeld wordt om iets te kopen. Impulsieve aankopen liggen op de loer. Dit is één van de redenen dat wij een nee-nee-sticker op de brievenbus hebben. Ik word simpelweg een beetje hebberig van al die ''koopjes''. Adrianne van Aad Actief schreef daar een goede blog over, hier kun je hem lezen. Tegenwoordig check ik via de app van de AH wat er in de aanbieding is en soms bekijk ik ook de folders van andere supermarkten als ik de aanbiedingen erg teleurstellend vind. En af en toe die van de Kruidvat, maar sinds ik ben gestopt met reguliere deodorants, douchegels en dagcrèmes e.d. is dat eigenlijk helemaal niet meer nodig, merk ik.

Naast de folders hebben we dan natuurlijk ook nog alle mails die bedrijven ons toesturen. Ik probeer me altijd direct af te melden en kijk daarnaast ook bewust met andere ogen naar ''aanbiedingen''. Een cadeaubon van 5 euro van één of andere webwinkel die pas geldig is bij besteding vanaf 25 euro, speciaal voor jouw verjaardag, is natuurlijk helemaal geen cadeau. Er op die manier naar kijken, zorgt ervoor dat ik die bewuste mail met kortingscode verwijder in plaats van dat ik even een kijkje neem in de webshop, ''want misschien heb ik nog wel wat nodig''.

Ondanks dat we hier dus heel bewust mee om proberen te gaan en dus tevreden te zijn met minder, merk ik dat we nog echt wel impulsieve uitgaven hebben. Dus ga ik in de maand juli samen met andere bloggers en deelnemers de no-spend-challenge aan. Sjoukje schreef er een uitgebreide blog over met wat regels en zo. In het kort betekent het dat je een maand lang niets gaat uitgeven, alleen noodzakelijke uitgaven mogen, dus de vaste lasten, boodschappen en verder wat uitzonderingen die ik van te voren noteer. Ik weet natuurlijk nu al dat de tweeling in juli jarig is. Geen cadeaus kopen is natuurlijk geen optie, voor mij persoonlijk dan, dus cadeaus voor hun verjaardag staan op het lijstje met uitzonderingen.
Ik heb al eens eerder zo'n challenge gedaan, maar dat was niet echt een succes geworden. Ik probeerde toen naast de boodschappen en noodzakelijke dingen niets uit te geven, maar dat lukte niet. Er waren gewoon dingen die al vast stonden die geld kosten. Daardoor kreeg ik heel erg dat gevoel van: ach, het is nu toch al verpest, dus ik stop er maar mee. Dat hoop ik dit keer te voorkomen door dus die uitzonderingen vast te leggen.
Daarnaast wil ik gaan bijhouden wat ik niet heb gekocht wat ik anders wel echt gedaan zou hebben. Benieuwd wat dat me gaat opleveren!

Ik heb echt veel zin in deze uitdaging, ik denk dat ik ondertussen en na afloop er ook nog over ga bloggen, maar dat moet ik even bekijken. Jullie zien het vanzelf wel. ;-)

Heb jij wel eens meegedaan aan een no-spend-challenge? Hoe beviel dat?

5 opmerkingen:

  1. Hee, wat leuk dat je er ook zo'n zin in hebt! Ik ook, het duurt eigenlijk nog een beetje lang. :-)
    Er hebben al behoorlijk wat mensen zich ingeschreven, dus het wordt vast heel gezellig met zijn allen niets uitgeven, hahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat het waar is wat Sjoukje zei, nl. dat ik 'no-spend-jaar' aan het houden ben. Gek, want zo voelt het voor mij niet. Maar ik denk dat ik er - nu ik al die blogs van jullie voorbij zie komen - nog maar eens een blog over ga typen :)... Joh, het komt vast goed, we gaan ervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, nog nooit. Maar ik leef toch al vrij zuinig dus ik vind het ook niet nodig. Bovendien ben ik niet altijd zo'n fan van challenges.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben deze week een nieuwe voordeur gekregen en op de brievenbus zit nog geen ja-/neesticker. En inderdaad: gelijk weer folders door de bus die ik niet ongelezen kan weggooien. Ik weet gelijk weer waarom wij indertijd zo'n sticker hebben geplakt! Volgende week haal ik een nieuwe op bij de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen