Vegetarisch koken en succesrecepten

Ik schreef er al eerder over, wij zijn flink minder vlees gaan eten. We eten het eigenlijk alleen nog maar buiten de deur, zelf kopen we geen vlees meer, behalve zo af en toe een doos frikandellen, want soms is een frietje met frikandel wel echt heel lekker en daar weet ik ook geen goed alternatief voor. ;-) In deze blogpost ga ik je wat tips geven en deel ik een aantal succesrecepten met je.

Experimenteren 
We zijn veel meer gaan experimenten. Waar we voorheen toch wel twee a drie keer per week aardappelen, groente en vlees aten omdat dat lekker makkelijk was en ik verder geen inspiratie had, ben ik nu veel meer gaan experimenteren. Als je van plan bent om meer vegetarisch te gaan eten, kan ik je echt aanraden om niet simpelweg vlees overal uit weg te laten, maar om echt nieuwe dingen te gaan proberen die je voorheen nog niet at. Want als je bijvoorbeeld normaal gesproken graag bloemkool met gekookte aardappelen en een gehaktbal at, en nu die laatste weg laat, tja, dat proef je wel echt, zeg maar. ;-) Dat lijkt me dus niet zo'n succes. Dus, probeer een aantal nieuwe recepten en wees ook niet bang om zelf eens wat te proberen, wie weet ontdek je zo wel hele lekkere dingen. Ik doe dat ook best vaak, soms vind ik ingrediënten te duur of weet ik dat het gedeelte wat ik niet nodig heb vervolgens nog heel lang in de kast blijft staan. Dan laat ik het weg of vervang ik het voor een meer gangbaar product.

Succesrecepten
- De vegetarische wraps van Doortjes blog blijven we lekker vinden. Het is ook niet duur om te maken en Rebekka vindt het super lekker. Ze vindt kidneybonen en mais erg lekker.
- De chili sin carne van de Vegetarische carnivoor is makkelijk te maken en zonder de avocado nog steeds lekker en dan ook een goedkoop gerecht, dus die eten we ook graag.
- We eten ook regelmaat gewoon broccoli, sperziebonen of bijvoorbeeld tuinerwten met rijst en ei. Het is erg lekker om de gekookte rijst nog even snel te roerbakken in de wokpan met een klein scheutje olie. De eieren kluts ik vaak, dan in de pan en dan maak ik er een roerei van. ik gebruik meestal zout, peper, kerrie- en paprikapoeder om het nog lekkerder te maken.
- Nasi en bami vinden we ook erg lekker. Ik laat de kip weg en gebruik gewoon meer ei. Samen met wat cassave kroepoek en satésaus eten we dan ook erg lekker.
- Laatst had ik wat dingen over waarmee ik ook echt een lekkere maaltijd heb kunnen bereiden. Ik had een prei die echt op moest en een restje kaas. Eieren had ik nog genoeg. Ik sneed de prei in kleine stukjes, bakte het kort in een koekenpan en klutste vier eieren in een kommetje. Dat goot ik over de prei in diezelfde pan (goed verdelen!), deed er wat kruiden over en strooide het restje kaas over de bovenkant, deksel er op en het vuur niet te hard. In een andere pan bakte ik restje aardappels op. We aten het samen met een restje sla en komkommer en dat was dus een heerlijke maaltijd.
- Zoete aardappeltortilla met feta  Dit is dus zo'n recept wat ik verander naar eigen inzicht. Zoete aardappels, daar hou ik niet zo van. Gewone aardappelen vind ik een prima alternatief, die heb ik sowieso in huis. De feta vervang ik voor gewone jong belegen geraspte kaas. De rode uien voor gewone uien, die ik ook vrijwel altijd op voorraad heb, ik ben dol op ui. ;-) Dat alles bij elkaar met wat extra gebakken aardappelen en sla en komkommer is dus ook een fijne maaltijd.

In de komende week ga ik deze linzensoep maken. Ik heb echt nog nooit linzen gegeten, dus ik ben echt super benieuwd. Het klinkt erg lekker, dus het gaat vast goed komen.

Ik doe graag nieuwe ideeën op, wat is jouw vegetarische succesrecept?

12 opmerkingen:

  1. Dat klinkt goed! Ik heb niet echt speciaal succesrecepten, maar ik vervang vlees graag door champignons. Die passen bijna overal bij en zijn ook niet duur.

    Nog even een vraagje; zou je misschien mijn link in je leeslijst even willen updaten? Sinds ik ben overgegaan naar Wordpress, zie ik dat hij niet overal meer goed 'pakt'. Een keertje copy-pasten lijkt op de meeste plekken te werken. De url is: http://www.lekkerlevenmetminder.nl

    Vast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Champignons zijn lekker inderdaad! Ik hou er ook van.

      Ik heb het aangepast, ik zag je wel in mijn eigen leeslijst zeg maar. Maar nu sta je ook weer met je meest recente blog in het lijstje voor mijn lezers, zie ik. Graag gedaan!

      Verwijderen
  2. Ik zit te denken maar ik kom niet zoveel verder dan een frittata. Dat heb ik laatst voor het eerst gemaakt en vond ik erg lekker. Oh nee, wacht... ik realiseer me nu dat ik er spekjes in had gedaan! Maar goed, zonder spekjes is het vegetarisch!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen




  3. Hoi Willeke,
    Ik heb vanmorgen bij toeval je blog ontdekt, en heb met plezier zitten lezen. Ga je zeker volgen! Ik heb jarenlang in Arkel gewoond, dus heel herkenbare stukjes kwam ik tegen.
    Nu ik er over na denk, eten wij de laatste tijd wel weer vaak vlees. Een gerecht wat vegetarisch en lekker is, maar wat ik al in geen tijden meer gemaakt heb: macaroni met eieren en tomatenpuree.
    Simpelweg macaroni koken, een paar eieren klutsen en bakken in de pan, in kleine stukjes snijden en door de gare macaroni heen roeren, samen met (zelfgemaakte) tomatenpuree. Wij eten er dan salade bij, maar je kunt natuurlijk ook een groentepakket (of restjes groente) door de macaroni heen scheppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anja, wat leuk dat je reageert en mooi dat het herkenbaar voor je is.

      Dankjewel voor je tip. Ik zat tijdens het schrijven al te denken dat ik nodig om zoek moet naar een lekker low budget vegetarische macaroni, dus dit ga ik eens proberen. :-)

      Verwijderen
    2. Je kunt het op smaak maken met kruiden/zout/maggi, net wat je voorkeur heeft. Ik denk dat het al 2 jaar geleden is dat ik het voor het laatst maakte, binnenkomt maar weer eens doen.

      Verwijderen
  4. Grappig, die linzensoep van de Groene Meisjes maken wij regelmatig. Is heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zie hem vaker voorbij komen, dus vandaar dat ik nieuwsgierig werd en het eens zelf wil proberen. Vanavond op het menu!

      Verwijderen
  5. Toch ook wel de nasi denk ik, ook met veel ei. Oh en bietenrisotto, van 24kitchen, dat is echt een aanrader! En lasagne maak ik ook liefst vegetarisch, veel lekkerder dan met gehakt. Hmm, ik kan nog wel even doorgaan geloof ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik ga die bietenrisotto opzoeken. Kijken of dat wat is. :-)

      Verwijderen
  6. ons favoriete recept is de groentelasagne van koken met karin. Die is echt heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen