Waarom een weekmenu?

Voor mij is het heel normaal, het maken van een weekmenu. Ik doe dat iedere woensdag of donderdag en schrijf dan dus op wat ik van vrijdag tot en met donderdag de week erop ga eten en maak aan de hand daarvan een boodschappenlijst. Ik doe dan ook maar één keer per week boodschappen. Ik vind het heel fijn en vandaag zet ik daarom de voordelen op een rijtje.

Geld besparen
Als ik iedere dag of iedere twee dagen naar de supermarkt naar de supermarkt zou gaan, zou ik echt veel meer geld uitgeven. Alleen al aan benzine, maar ook aan dingen die normaal op = op zijn. Nu kopen we bijvoorbeeld één pak koekjes en dan is het klaar. Wel lullig als je nog visite krijgt, maar ach, bij echte trek heb ik altijd fruit of rijstwafels en crackers in huis, dus verhongeren zal niet zo snel gebeuren. ;-)

Minder tijd
Het scheelt natuurlijk ook veel tijd als je maar eens per week naar de supermarkt hoeft en ook maar eens per week zit te bedenken wat je nu weer gaan eten.

Maaltijden afgestemd op de planning van die dag
Ik pak altijd even de agenda erbij en kijk dan wat we te doen hebben en stem zo het koken af op wat we doen. Bij een drukke dag, plan ik dan een maaltijd uit de vriezer in bijvoorbeeld.

Vaker nieuwe recepten proberen
Ik heb een lijst in de voorraadkast met recepten die ons goed zijn bevallen en daarnaast een mapje op mijn telefoon met linkjes naar recepten die ik ooit nog eens wil maken. Die pak ik er dan ook even bij en samen met wat normale maaltijden, maak ik dan mijn menu. Ik denk dat als ik iedere dag pas in de supermarkt zou beslissen wat we gaan eten, ik minder snel wat nieuws zou proberen.

Maak jij ook altijd een weekmenu?

2 opmerkingen:

  1. Ja absoluut! Ik gebruik die als basis voor de weekboodschappen en vervolgens geeft het de hele week rust dat ik weet wat ik moet koken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maakte altijd een weekmenu maar na de geboorte van onze jongste schiet het er een beetje bij in.

    BeantwoordenVerwijderen