Juli: no spend challenge | update 1

Het is vandaag 4 juli, de no spend challenge is dus 4 dagen aan de gang. En ik ga jullie vertellen hoe het tot nu toe gaat. Mijn hele doel met deze challenge is geen geld uitgeven, behalve aan vaste lasten, levensonderhoud en een aantal uitzonderingen.

Vaste lasten en levensonderhoud
Vaste lasten spreekt voor zich, deze challenge is opgezet om deelnemers bewust te laten worden van hoeveel impulsaankopen we doen, niet om mensen in problemen te brengen. Met levensonderhoud bedoel ik boodschappen, tanken, luiers e.d. Maar ook hierin probeer ik zuinig aan te doen. De boodschappen is alleen wel wat lastig. We geven juist meer uit dan in een normale maand, we vieren deze maand de verjaardag van de tweeling en hebben net mijn verjaardag gevierd. Mijn verjaardag was niet in de no spend maand, maar onze financiele maand loopt van 20 juni tot 19 juli en daar vallen dus wel twee verjaardagen in. Is trouwens niet echt handig, beter had ik de no spend challenge gewoon in laten gaan op 20 juni. Dan zie je veel beter hoeveel je nou echt minder hebt gespendeerd. In september organiseert Meer geld, minder stress er nog één. Ik denk dat ik dan weer mee doe. Geen verjaardagen dan ook. ;-)

Uitzonderingen
Vooraf hadden we al een aantal uitzonderingen bedacht. Het is namelijk heel demotiverend als je met jezelf afspreekt dat je niets mag uitgeven naast de vaste lasten en het levensonderhoud en dan moet je ineens geld uitgeven aan een afspraak, verjaardag of iets die al heel lang in je agenda stond. Dan krijg je echt het gevoel van: ach, nu is het toch al verpest. Dus om dat tegen te gaan, mocht je een aantal uitzonderingen noteren. Voor mij is dat cadeautjes voor Hadassa en Damaris bijvoorbeeld.

Hoe gaat het?
Het gaat goed, want alles wat ik tot nu toe heb gekocht buiten levensonderhoud om, was al van te voren bekend. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik in de laatste week van juni best een aantal dingen heb gekocht, omdat ik wist dat ik anders een hele maand zou moeten wachten. Niet dat ik volledig los gegaan ben, maar wel dingen die niet vallen onder levensonderhoud. Denk bijvoorbeeld aan een toiletverkleiner.

Wat heb ik niet gekocht?
Ik heb twee dingen die ik anders misschien wel zou hebben gekocht. Ik kwam er namelijk achter dat er hele handig playtrays te koop zijn voor op de Tripp Trapp. Dat lijkt me eigenlijk wel heel handig, want we hebben nu maar plaats voor 3 eetkamerstoelen aan de tafel en met die dingen op de kinderstoelen van de tweeling, kunnen zij wat verder van de tafel af waardoor er plaats is voor een extra stoel. Maar goed, ik mag ze niet kopen.
Verder heeft Rebekka ineens een groeispurt gehad, denk ik, want haar rompers zitten ineens wel heel strak. Dus eigenlijk moet ik die vervangen. Daar moet ik nog wat op verzinnen dus. ;-)

Doe jij ook mee aan de no spend challenge? Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!

3 opmerkingen:

  1. Dat gaat best goed dus. En wat betreft die laatste koopspurt van juni... Die kennen we allemaal wel ja :-)
    Voor je rompers heb ik een oplossing... Daar kun je tussenstukjes voor kopen. Of zelf maken van twee oude, echt te kleine rompers. En die playtrays... Uit ervaring weet ik dat je die maar kort gebruikt. Misschien kun je ze ergens tweedehands vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, romperverlengers heb ik ook zelf gemaakt. Zijn superhandig en je kunt dan weer een tijdje vooruit met de te kleine rompers. Je hebt zelfs maar 1 oude romper nodig per verlenger. Als je even zoekt op 'romperverlenger zelf maken' ga je het wel vinden :)

      Verwijderen
  2. Wie weet kun je zulke dingen scoren via Marktplaats? of een oproepje op Facebook doet ook wonderen voor de rompertjes, denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen