Ongemerkt kleine bedragen sparen

Ongemerkt kleine bedragen sparen, ik vind het echt super leuk. Kleine beetjes maken samen één grote. En het leuke is, die kleine beetjes voel je niet, maar het eindresultaat is wel te merken.

Koopzegels
Zo sparen wij koopzegels. Ik schreef daar al eerder over. Die koopzegels koop je bij de boodschappen en dat merk je amper. Maar als je een boekje vol hebt gespaard en daarmee 52 euro terug krijgt, is dat toch wel een lekker bedrag. Er zijn mensen die echt een stapel boekjes in huis hebben voor als ze op vakantie gaan, maar dan maak je natuurlijk niet optimaal gebruik van de rente. Om even als voorbeeld de AH te nemen. Zij geven 6% rente. Maar of je het boekje nu gelijk inlevert als je hem vol hebt of daar nog 3 jaar mee wacht, maakt niet uit, terwijl als je het boekje inlevert en het geld op de bank zet, je ook gebruik maakt van die rente. Alleen wel een jammer dat die niet echt noemenswaardig hoog is of zo. ;-) Ondanks dat, ik lever ze zelf altijd wel zo snel mogelijk in als ik ze vol heb.

Spaarpot voor muntgeld
Deze vind ik vooral leuk omdat ik nieuwsgierig ben aangelegd, denk ik. We hebben zo'n dichte spaarpot die je moet openen met een blikopener waar we muntjes in stoppen. Eigenlijk wel jammer dat we zoveel met pin betalen, want als je alles contant doet, zou het sneller gaan. Hoe dan ook, ik vind het leuk om er af en toe wat muntjes in te gooien en te bedenken hoeveel er ongeveer in zou zitten.

Money Challenge
Een andere manier die wij sinds kort toepassen is iedere maandag een bedrag op een aparte spaarrekening storten. Ik heb in het bestand waar wij de financiën in bijhouden een apart tabblad hiervoor aangemaakt, met daarin twee tabellen. Een van twee kolommen, één kolom voor alle weeknummers tot aan het einde van het jaar en daarnaast een kolom om te noteren wat we die week hebben gespaard. En verder nog een tabel wat een soort bingokaart is met een aantal keer de bedragen 2,50, 5, 7,50 en 10 euro. Iedere week kies ik een bedrag uit, maak het over en verander ik de kleur van het hokje.

Ik vind het echt leuk om zo bezig te zijn met kleine bedragen weg zetten. Wat ik fijn vind, is om echt kleine bedragen te doen, omdat ik het idee heb dat het anders ten koste gaat van het gewone sparen. Slaat misschien nergens op, want het geld moet ergens vandaan komen, maar dat zit dan tussen mijn oren. ;-)


Op welke manieren spaar jij? 

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee. Vooral de moneychallenge vind ik erg leuk.dank je voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik betaal wel veel contant en het kleine wisselgeld (onder de 20 cent) doe ik in een spaarvarken. Daar kopen we in de vakantie ijsjes van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik spaar eigenlijk alleen maar door zoveel mogelijk geld door te sluizen naar onze spaarrekening. En door zuinig te leven.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen