Wat zit er in onze koelkast?

Ik vind het zelf wel leuk om te zien wat anderen in hun koelkast hebben, gewoon puur nieuwsgierigheid eigenlijk. Maar het zegt ook wel veel over de eigenaar natuurlijk. En daarom ga ik jullie vandaag een kijkje in mijn koelkast laten nemen, ik zal vast niet de enige zijn die hierin geïnteresseerd is.


Dit is onze koelkast. Tafelmodel en ruim genoeg voor ons jonge gezin met 3 kinderen. Ik wissel diepvriesgroente en verse groente met elkaar af, net nadat ik de weekboodschappen heb gedaan, eet ik vaker vers dan later in de week. 


In de deur bewaar ik standaard de flessen met saus en een fles siroop. In het vak er boven ligt de ene keer meer dan de andere keer. Als ik ruimte tekort heb, leg ik er vaak de eieren los in. Of er ligt een aangebroken zakje geraspte kaas, of zoals nu, een pot jam omdat dat niet bij de rest van het beleg past. Achter het bovenste klepje bewaar ik nooit wat, dat vind ik niet zo handig. 


Boven bewaar ik alles wat voor het avondeten is bedoeld. Er ligt nu een zakje kaas, kookroom op soja basis, champignons en eieren. De prei ligt onderin de lade, die kon ik er niet meer bij krijgen. De prei is de laatste tijd vaak in de aanbieding bij de AH, de tweeling is echt dol op gebakken ei met prei en kaas. Ik bak dan prei met kruiden en doe er daarna een aantal geklutste eieren en kaas over heen. Deksel er op en het ei laten stollen. Ze vinden dat echt super lekker. En wij ook, dus dat eten we nu best vaak. 

Op de plank er onder bewaar ik de zuivel. De kinderen drinken houdbare melk, die hoeft niet persé in de koelkast als het nog niet aangebroken is, maar meestal heb ik wel minimaal twee pakken koud staan. Een aangebroken pak en vast de volgende. Lauwe melk lijkt me namelijk echt vies. Er staat ook melk op basis van kokos, daarmee maak samen met fruit en havermout een smoothie als ontbijt. En er staat nog griekse yoghurt, dat eten Timon en de kinderen als toetje. 

Op de plank er onder bewaar ik beleg, boter en een paar flesjes bier. In de lade er onder is er dan ruimte voor de voorraad boter en beleg en wat er verder niet meer bij kon op de planken. Ik hou van overzicht zodat ik geen dingen kan vergeten en over datum kan laten gaan, daarom heb ik altijd een vaste indeling en let ik goed op wat ik als eerste eet. Meestal is de koelkast ook zo goed als leeg aan het einde van de week, dat vind ik ideaal, dan maak ik het in een paar minuten weer schoon en kan er een nieuwe lading boodschappen in. 

Mochten jullie je afvragen of we wel fruit eten: dat doen we wel hoor. Ik koop standaard appels, peren en bananen en die hoeven allemaal niet gekoeld bewaard te worden. Rauwkost als komkommer en paprika verschilt een beetje. Ik eet het wel als we het hebben, maar mis het niet echt als het er niet is. Deze doen we het met wat we hebben, ik heb nog best veel fruit liggen en dat moet nu eerst op.

Ik ben benieuwd, hebben jullie ook zo'n vaste indeling van de koelkast? Waarom wel of waarom juist niet? Ik lees het graag. 

2 opmerkingen:

  1. Ik ben een nogal gestructureerd typje, dus ja, ook mijn koelkast heeft een vaste indeling. In de deur staat altijd een kan melk, en wat flesjes (ketjap, woksaus e.d.)
    Daarboven braadboter en helemaal bovenin het (geopende) zakje vlees voor de poes.
    De groentela gebruik ik echt als groentela, daarboven geopende, hogere potten (augurk, appelmoes) en de kaasdoos. Hier laat ik ook vlees ontdooien in een schaal.
    Daarboven zuivel en eieren, en helemaal bovenin heb ik dan nog een extra plankje. Dat is een reserveplank, waar ik spullen kwijt kan die niet meer passen op de andere 2 planken, bijvoorbeeld salade.
    En daarboven zit dan het vriesvakje. Daarin ligt altijd een brood voor dochterlief (elke 4 sneetjes eruit leggen), en verder vlees en diepvriesaardappeltjes. Wij eten eigenlijk nooit diepvriesgroente, we hebben gewoon niet de ruimte om dat te bewaren.
    Ben ook best wel benieuwd naar de andere reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hè, andermans koelkast? Ik kijk altijd vol verbazing in die van mijn schoonzus ;)
    Bij ons staat hij wel een stuk voller, maar ik doe eens per week boodschappen en haal dan al 6 liter melk en zeker 4 liter yoghurt. Verder veel groente voor het eten en tussendoor, deel van het fruit omdat het dan langer houdbaar is.
    En één plank is vaak in gebruik voor kliekjes.
    Ik heb ook een vaste indeling. Manlief wil daar nog wel eens van afwijken maar na 12 jaar snapt hij steeds beter dat dingen en vaste plek hebben ☺

    BeantwoordenVerwijderen